سلام ... از نظر دینمون وظیفه یک خانم خیلی بزرگ و سنگینه و اون هم تربیت صحیح فرزند است و توی روایات داریم جهاد زن خوب همسرداری کردن هست ...
البته برای اینکه یک خانم بتونه از این مسئولیت مهم بربیاد لازمهاش اینه که اول خودش، خودش رو تربیت کنه تا بتونه موفق باشه ...
انشا الله برگشتم عرض ميكنم ..فقط همينقدر بدونين كه مادري و همسري با كلفتي توي خونه فرق داره.....انجام كارهاي خونه فقط لطف خانومها به زندگيشون را ميرسونه..نه وظيفه
يا علي..
البته در مواردی که اسلام نظر داده نظر ما هم باید به اون سمت دوخته باشه!
که فکر میکنم سوال یه کم وسیعه...چون یک سری وظایف رو شرع معین کرده ویک سری وظایف.وظایف اخلاقیه یک زن هست که در دو حوزه ی متفاوت قابل بحثن!
خانم هستی ... همین که بپردازه به برطرف کردن و اصلاح کردن خودش تو هر زمینهای مخصوصا اخلاقیات ... توی دین ما به پرداختن به خود خیلی سفارش شده البته هم به مرد و هم به زن
خانومها! اگه همراه زندگیتون ، واقعا همراه باشه!! کار خونه و کارهایی که به قول شما وظیفه نیست رو با جون و دل انجام میدید...و دوست دارید بهترین زندگی رو براش فراهم کنید...
وظایفی رو که شرع معلوم کرده برای یک زن یک چیزه واضح ومعلومیه که خیلی هم روش بحث شده...که اصل اون تمکینه و ... وبه قول دوستان کلفتی کردن و حتی بچه داری و...شامل اون وظایف نیست!
اما بحث اخلاقی این قضیه ....بطور کلی میگم.اون چیزی که علمای اخلاق و بزرگان وبالاتر از همه حضرت زهرا س به ما در این زمینه یاد دادند بحث رضایت همسره!!!
یعنی یک زن این وظیفه رو داره در هر زمینه ای رضایت همسر را کسب کند...خانم خمول!تربیت فرزند صالح هدف ازدواج هست ولی وظیفه ی یک زن قبل از مادر بودن همسر خوب بودنه!
پس اطاعت و رضایت محض همسر (البته اگر در مسیر رضایت خدا باشه) وظیفه ی یک زن برای رسیدن به اون آرامشه حقیقیه!
حالا هر کار دیگری به این رضایت صدمه بزنه میشه انجام ندادن وظیفه زن در حیطه ی اخلاق!که البته معمولا اگه کسی در این حیطه به مشکل برخوره به حیطه ی شرعی هم خلل پدید میآید...
درسی که من گرفتم این هست که بیشتر باید محبت بشه که قدر دانی از زحماتشون باشه.
در پست قبل گفتم که خانه داری رو میشه گفت سختترین و حساس ترین کار هست..مطالع بفرمایید دیدکاه های من رو بی زخمت .ممنونم : http://hadinet.ir/view/post:4250055#comments
بله درسته من اندازه محبت رو میگم هر دوطرف یک جوره وجایی نیامده یکی بیشتر دیگری رو دوست داره ولی ابراز محبت از طرف خانم ها بیشتر واقایون باید به خاطر روحیه خانم ها ابراز محبت کنند
البته بله..
در یک زندگی ایده آل دوطرف برابره...مثل زندگی حضرت علی و حضرت زهرا.اگر ایده آل باشه که خیلی خوب هست. باید ایده آل دید و به سمتش رفت تا بشه تقریبا هم که شده بهش رسید
درسی که گفتم منظورم پای منبر علما بود بزرگواران.
اول.یک زن انسان است.اوباید نقش خواهر،دختر یک خانواده،مادر فرزندش وهمسری برای شوهرش را دارا باشد.دوم.انسان مومن دارای حیا وترس از خدااست.در هر محیطی بدون درنظرگرفتن فاکتور ایمان وبه یاد نداشتن نقشهایی که گفته شد میتواند در تضاد باشد(بنده خودم شاغلم/
sogand @ ...
عالی بود عالی ....
لذا تکرارش می کنم ...
وظایفی رو که شرع معلوم کرده برای یک زن یک چیزه واضح ومعلومیه که خیلی هم روش بحث شده...
که اصل اون تمکینه و ... وبه قول دوستان کلفتی کردن و حتی بچه داری و...شامل اون وظایف نیست!
اما بحث اخلاقی این قضیه ....
بطور کلی میگم.اون چیزی که علمای اخلاق و بزرگان وبالاتر از همه حضرت زهرا س به ما در این زمینه یاد دادند بحث رضایت همسره!!!
یعنی یک زن این وظیفه رو داره در هر زمینه ای رضایت همسر را کسب کند... تربیت فرزند صالح هدف ازدواج هست ولی وظیفه ی یک زن قبل از مادر بودن همسر خوب بودنه!
پس اطاعت و رضایت محض همسر (البته اگر در مسیر رضایت خدا باشه) وظیفه ی یک زن برای رسیدن به اون آرامشه حقیقیه!
حالا هر کار دیگری به این رضایت صدمه بزنه میشه انجام ندادن وظیفه زن در حیطه ی اخلاق!که البته معمولا اگه کسی در این حیطه به مشکل برخوره به حیطه ی شرعی هم خلل پدید میآید...
اگر زن و شوهر از هم راضی نباشند متعاقبا زندگی آروم و همراه با آرامش نخواهند داشت...در چنین وضع متشنجی چه جوری میشه بچه ها رو درست تربیت کرد؟! پس، مهمترین وظیفه زن خوب شوهرداری کردن و حفظ آرامش کانون خانواده است
با سوگند موافقم.
و خانومی که همسر موفقی نباشه نمی تونه مادر موفقی هم باشه.
از مهمترین المانها در تربیت فرزند اینه که بچه ها زیر سایه ی روابط عاشقانه و محترمانه ی پدر و مادر نسبت به هم بزرگ شن.
و بچه هایی که در خانه هایی هستن که پدر و مادر با یکدیگر هماهنگی لازم رو ندارند، همیشه از عدم اعتماد و تضاد و عدم امنیت رنج می برند.
همیشه همه چیز بر وفق مراد نیست /همه همین طورند یه سری چیزا تو زندگی اونجوری که میخوای نیست وخدا تورو اونقدر لایق میدونسته که چنین مسئولیتی بهت داده باور کن
سامیه@ اگر با من هم بودید؟! باید بگم که زندگیه پر از آرامشی داریم...الحمدلله! با احترام متقابل به همدیگه انشاءالله دخترم هم در فضای آروم خونه خوب تربیت خواهد شد...انشاءالله
سلام به دوستان
بحث خوبی دارید دیدگاه ها رو هم خوندم، جالب بود.....
امااگر بخوایم به دنبال یه وظیفه به عنوان مهمترین وظیفه ی زن در خانواده بگردیم هیچوقت به یک نقطه ی مشترک نمیرسیم!!!!!
چون هرکس برای زندگی خودش اهدافی داره و نسبت به هدفگذاری هایی که در زندگی کرده مسیری رو دنبال میکنه....
پس وظیفه ی مهم برای هرکس با دیگری فرق میکنه مگر اینکه اهدافشون یکی باشه....
به نظر من هم زن در خانواده باید : مادری خوب برای فرزندش ... و همسری خوب برای شوهرش باشد..... و کلا خانواده رو به سمت کمال سوق بده...
ممنون.....
اصلا این طور نیست مرد حق نداره از زنش بخواد کار خونه انجام بده ویا اون رو از رفتن به خونه مادر منع کنه یا از رفتن به بیرون برای معالجه وتعلیم دین منع کنه /فقط چیزی که بر زن واجبه تمکین مرد هست
سامیه @ ...
واقعاً متأسفم برای این دیدتون به اسلام ...
شما دارین به رسول الله تهمت می زنین ... شما می گین در اسلام اجازه داده شده مرد هر چه قدر دوست داره خود خواه باشه ؟
سبحان الله ...
سامیه عزیز! این مشکل با تندی حل شدنی نیست /اقایون حاضر در جمع میدونند که هیچ وقت غر زدن خانم ها کارساز نیست /باید با سیاست وترفند های خانومانه حلش کرد /فرض کن خدا این قدر سخت گرفته حالا توباید کشف کنی که چجوری باید از ایت تهدید برای خودت فرصت بسازی/از بالا به زنگیت نگاه کن
سامیه جان تو دوست داری اون روحانی چه پاسخی بده؟ بگه برو طلاق بگیر؟ اونوقت چی حل میشه؟ من کسانی رو سراغ دارم که همین گذشت کردنهاشون باعث شده همسرشون اخلاقش نرمتر بشه و خودش شرمنده بشه.
باید کشف کنی شوهرت ازت چی میخواد و چرا این رفتار رو داره؟!برای خودت رویه کاغذ بنویس سامیه ای که همسرم می خواهد بعد با خودش (زمان خوشیتون)صحبت کن وازش بخواه بهت بگه ازت چی میخواد
اینجا بحث سر این بود که چی درسته از دید اسلام.
اما سامیه جان بحث تو این نیست تو از یه غمی رنج می بری و میخوای با این حرفها به ظاهر دل خودت رو خنک کنی که متاسفانه راهکار مناسبی انتخاب نکردی.
پیشنهاد میکنم جدی به مشکلت فکر کن و ازش فرار نکن خداوند مهربونه و خودش راه رو به آدمها نشون میده
خانم سامیه...
.مشکل ما اینه. که هدف اصلی رو توی زندگی گم کردیم...حرف یه بزرگی رو میارم برات!
اصل در زندگی عبودیت خداست!دقت کنید!عبودیت نه عبادت!
عبودیت یعنی من هرلحظه حواسم به این باشه که خدا الان توی هرشرایطی که هستم ازمن چی میخواد؟وبا چه چیزی راضیه؟
همه امتحانای خدا هم برای اینه که معلوم بشه چقدر مطیع امر خداییم!منی که اینو میگم کسی نیستم که در راحتی مطق باشم ودر راحتی دارم این حرفو میزنم...هرکس در هر موقعیتی بایک شرایط سختی روبه روست که موضع امتحانشه!
خدا تکامل زن رو در این اطاعتکردن قرار داده!!
در ضمن مگر از فرعون بدتر هم بود ...؟اما آسیه با وجود فرعون آسیه شد!پس حجت تمام شده!
نمیخوام ادعای الکی کنم و بگم منم اینجوریم ولی یاداوری چنین اشخاصی باعث میشه آدم امیدوار بشه که حتما راهی هست!!!
یادتون نره حکایت زنی رو که شوهرش در سفر بود و پدرش فوت کرد و اجازه بیرون رفتن از منزل نداشت و صبر کرد تا همسرش برگرده و ...
حتما این جمله رو که از امام علی (ع) هست، بارها شنیده اید: ... جهاد المرأة حسن التبعل (جهاد زن نیکو شوهرداری کردن است)
حضرت نفرمودند وظیفه ی زن، بلکه فرمودند جهاد زن. جهاد که می دونید به چه معنی است. یعنی کوشش و سعی در جهت نیکو شوهرداری.
یعنی تمام تلاشت رو بکنی. و البته در برابر این تلاش و مجاهدت اجر بسیار هم نصیب زن خواهد شد. چه بسا شهادت...!
چرا عزیزم...واینم داریم که خدا از پدر و مادر مهربون تره...
پس مطمئن باش حتما توانش رو داری و داریم که این امتحان رو میکنه!
و مطمئن باش پشت این سختی ها خدا چیزهای قشنگی رو داره میبینه ....
میگن بهشت از سختی ها پوشیده شده!تا حالا به این فکر کردی که چرا اینجوریه؟
خدا هیچ وقت خارج از طاقت امتحان نمی کنه
لا یکلف الله نفسا الا وسعها
مشکل می دونید چیه؟
کمی ایمان و توکل
زود کاسه صبرمون لبریز میشه و کم میاریم
در صورتیکه ظرف وجودی ما بیشتر از این حرف هاست
هیچ وقت به دور و بر خودمون نگاه نمی کنیم تا درد آدم های دیگه رو ببینیم تا شکر کنیم که دچار درد اونها نیستیم
همیشه فقط درد خودمون رو می بینیم و ناشکری می کنیم
...
(خدایا پناه می برم به تو از گفته های خودم)
بچه ها میشه فقط به سوال استاد دهقان جواب بدید؟خیلی خوشحالم که این همه بچه مثبت و خوب توی هادی نت هست.امیدوارم مشکلات بقیه حل شه ولی بهتره توی پست جدایی بحث بشه خب گروه مغناطیس واسه بحثه فعلا اینو به سرانجام برسونیم بعد بریم سر وقت پدرهااینطوری رشته کلام پاره میشه استاد خلط مبحث میشهاستاد .داریم استفاده میکنیم از مباحث الحمدولله.
اوووووه عجب بحث داغ و جالبی بوده ما نبودیم.
خوب پاسخها تکمیله به نظرم دیگه لازم نیست منم پاسخ بدم.
سامیه هم به نکته ی جالبی اشاره کرده چون خیلی از وقتها خانومها همین حرف رو میزنن که اگر آقایون به وظایفشون عمل کنن ما هم عمل می کنیم. که مسلما این ادعای درستی نیست.
در مورد پدرها هم ان شاءالله خودش باید یه پست بزاره.
خانم سامیه @ ....
دقت کنین به حرفایی که می زنم ...
بحث از وظائف یک زن در خانواده که اینجا مطرح شده بدون نگاه به عمل کردن و نکردن مردهاست به وظایفشون ....
به عبارت دیگه ما صرفاً فقط می خوایم بدونیم که وظائف یک زن ایده آل در خانواده به نظر اسلام چیه ....
قبول دارم و همه قبول دارن که کوتاهی مردان مسبب بسیاری از کوتاهی های زنان خواهد شد ...
ما الآن به این قضایا کاری نداریم ... إن شاء الله در یه پست جداگانه ...
یک مسلمان چه مرد باشه و چه زن باید ببینه خدای متعال از او چه می خوات ، و به همان خواست خدا عمل کنه ....و بس ...
در صدر اسلام هم زیاد بودن زنانی که با بدی ها و کوتاهی های شوهرانشان به وظایفشان هرچند مشکل عمل کردند و حضرت رسول هم می فرمودند ( در یکی از موارد ) خدا تو (زن) را و پدرت را و مادرت را بخشید و هر 3 بهشتی هستید ...
یک زن یقیناً و یقیناً اگر بدون توجه به کوتاهی های همسرش به وظائفش ، به وظایف خود عمل کند یقیناً و یقیناً مورد عنایت الهی قرار خواهد گرفت و یقیناً بهشت از آن او خواهد بود ...
بهشتی که نه زمان در آن جای دارد و نه محدودیتی ...
...........................................
بابت اون سئوالی هم که فرمودید جوابتون را از قرآن کریم سوره بقره می دهم که شک نکنین ...
و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى (۲۳)
توجه نمینموین؟سوال اصلی رو هستی جان زحمت تایپ یا کپیشو کردن چون فکرکن بامن و خوده استاد هم عقیده که این پست با سوال مطرح شده رو باید بیشتر توضیح داد برای توضیحات بیشتر به پیام خصوصی یا خطاب به فرد مذکور مراجعه کنید،باتشکر جمعی از دوستان من وخودم که پیگیراین موضوع مهم که نه خییییییییلی مهم هستیم وخیلی دوست داریم ببینیم که رکورد دیدگاه های یاللعجب در اینجا زده میشه یانه؟
چه جوری؟بحث داره انحراف پیدا میکنه ها.استاد شما ببخشین .یه سریال میداد حمید لولایی توش بازی میکرد میگفت توجه نمینموین یادتون نیس؟عه خب دیگه استادا معمولا کمتر تلویزیون می بینن ولی دانشجوها جبران میکننخداییش دانشجوی خوبی هستم.خودم اینایی که الآن پیشم هستن هم بچه های خوبینالحمدولله که شما استاد دروس ادبیات نیستید،بسیار توجهتون بالاست.کتابی خب سخته.بحث اصلی ادامه داره؟
یکی از مصداق های نیکو شوهرداری کردن:
اگه همسرت رو به روی تلویزیون لم داده بود و فوتبال یورو 2012 تماشا می کرد و گفت خانم یه لیوان آب بدید بی زحمت، نگی وا!!! به من چه خب خودت بلد شو برو آب بخور.
بلد بشی، با روی باز بری یه لیوان آب خنک براش بیاری و بگی بفرمایید، نوش جان.
اگه این کار رو کردی، شک نکن که در حال جهاد کردنی.
زنی جهاد میکنه که در هر حال با روی باز با همسرش برخورد کنه. چه وقتی همسرش خسته و عصبانیه، چه وقتی بی تفاوته و حواسش جای دیگه است و ...
این لبخند و آرامش و صبوری رو از خودتون دور نکنید. زن سنگ نیست و اتفاقا از برگ گل نرم تر و لطیف تره ولی همین جنس لطیف، بهترین سنگ صبور برای شوهرش باید باشه. اینم از قدرت خداست که زن رو این گونه آفریده.
ملاک تشخیص وظیفه است در برابر امر خدا در هر لحظه ... درسته ظاهرا امر همسر اطاعت میشه اما در حقیقت چون خدا گفته پس امر خداست که داره اطاعت میشه ...
وظیفه هر موحدی اینه که در هر لحظه فکر کنه که الان تکلیفش در برابر امر خدا چیه و به اون عمل کنه ....
البته فراموش نشه این جهاد هم مثل جهاد در میدان نبرد، آسیب هایی داره. بالاخره تیر و ترکش هم هست. زخم هم هست. جانبازی و ایثار هم هست. ولی همه ی اینها نزد خدا بی اجر نخواهد بود.
توکل به خدا
خانم break هستن خانم هايي كه براي رضا خدا ازدواج مي كنن و ماديات حتي ١٪ هم براشون اهميت نداره مشكل اينجاست كه جامعه نمي تونه بپذيره و يك مرد هم يا نمي تونه اعتماد كنه و يا به سختي اعتماد مي كنه.
اين مشكل هم از اونجايي نشات مي گيره كه بعضي از خانمها كه بيشتر به يه دختر بچه ١٤-١٥ ساله شباهت دارن امر ازدواج رو خواسته يا ناخواسته سخت كردن،با توقعات بي جا و خواسته هاي بچه گانه.
همين كوته فكري ها و كج رفتاري ها نيت خير خانم هايي كه مي خوان فقط خوشبخت كنند رو زير سوال برده متاسفانه.
sogand @ ...
عالی بود عالی ....
لذا تکرارش می کنم ...
وظایفی رو که شرع معلوم کرده برای یک زن یک چیزه واضح ومعلومیه که خیلی هم روش بحث شده...
که اصل اون تمکینه و ... وبه قول دوستان کلفتی کردن و حتی بچه داری و...شامل اون وظایف نیست!
اما بحث اخلاقی این قضیه ....
بطور کلی میگم.اون چیزی که علمای اخلاق و بزرگان وبالاتر از همه حضرت زهرا س به ما در این زمینه یاد دادند بحث رضایت همسره!!!
یعنی یک زن این وظیفه رو داره در هر زمینه ای رضایت همسر را کسب کند... تربیت فرزند صالح هدف ازدواج هست ولی وظیفه ی یک زن قبل از مادر بودن همسر خوب بودنه!
پس اطاعت و رضایت محض همسر (البته اگر در مسیر رضایت خدا باشه) وظیفه ی یک زن برای رسیدن به اون آرامشه حقیقیه!
حالا هر کار دیگری به این رضایت صدمه بزنه میشه انجام ندادن وظیفه زن در حیطه ی اخلاق!که البته معمولا اگه کسی در این حیطه به مشکل برخوره به حیطه ی شرعی هم خلل پدید میآید...
ایجاد سکون و آرامش همسران در کنار یکدیگر، یکی از اهداف مهم ازدواج برشمرده شده است. وجود صفا، یک رنگی و صمیمیت در خانواده، علامت توفیق ازدواج در رسیدن به اصلی ترین هدف بوده و نشانه آن است که زن و مرد هر دو به وظایف خود در برابر همسر، عمل می کنند. در این میان، با توجه به وجود عواطف بسیار قوی در زنان، نقش آنان در تأمین بهداشت روانی خانواده چشم گیرتره. زن می تونه روحیه خسته و ناامید همسرش را در برابر مشکلات تغییر بده و یا دست کم، سنگ صبور ناراحتی ها و غم هاي او ن بشه.....همينطور که می تونه در تضعیف روحیه همسرش نقش مؤثری داشته باشه و حداقل او را از خود رنجانده و آزرده خاطر كنه و موجبات تزلزل نظام خانواده را فراهم .ولي در برابر اين همه كه گفتم مرد هم بايد به وظيفه خودش برسه كه اگر اين اتفاق بيفته اونوقت زن ميتونه با عشق به كاراي منزل برسه..نه با اكراه
آقای مغناطیس هر وقت اومدید بیزحمت همه دیدگاههای بعد از دیدگاه آخر خودتون رو بخونید ... میدونم میخونید اما سوال خانم باران رو جواب بدید ممنون میشم ... دقیقا بعد از دیدگاه آخر شماست ...
ارتباط با نامحرم در حقیقت چند حالت و صورت می تونه داشته باشه ...
1- حقیقی
2- مجازی
در واقع این دو با هم هیچ فرقی ندارن ... هر آنچه در آن یکی هست در این یکی هم هست ...
هر یک از این دو یا در حد ضرورت هست یا به غیر ضرورت ....
یقیناً در موارد ضروری استثناء می شن یعنی هر آنچه عنوان ضرورت به معنای حقیقی بر آن بار بشه از دایره حرمت خارج می شه مثل خوردن گوشت خوک در زمانی که نخوردن آن باعث مردن انسان بشه ...
در واقع به جرأت می شه گفت که آنچه در این فضای مجازی در حال تحقق هست از دایره ضرورت خارجه ....
می ماند ارتباطات غیر ضروری ...
یقیناً هر آنچه موجب جلب توجه و یا بر انگیخته شدن قوه شهوانی انسان بشه و یا شوخی های بین دو نامحرم ، حرام است مطلقاً .... که کسی هم بر سر حرمت آن شکی نداره ...
آنچه از این ارتباطات غیر ضروری باقی می ماند این است که ....
انجام برخی امور مانند خرید ، امور مالی ، امور اداری و .... که در هیچ یک از این موارد ، موارد فوق رخ نخواهد داد ... یعنی صرفاً برای انجام کارهای روزمره و در حد بر طرف شدن آن نیازها ،این ارتباط شکل می گیرد و ادامه پیدا می کند (در مدت زمان محدودی تا رفع مشکل) و بعد هم تمام می شود ... یعنی نه قبلی دارد و نه بعدی ...
یقیناً این موارد هم از دایره حرمت خارجند ...
غالباً در هادی نت ارتباطاتی که بین کاربران هست از این دسته هست ... یعنی برای جواب سلامها و پاسخ به سئوالات و پیشنهادات و انتقادات و .... نمی دونم متوجه منظور من شدید یا خیر ... ؟!!!!!!!
من به شخصه چه در دوران مجردی و چه متاهلی زمانیکه پدر،برادر و یا همسرم در منزل باشن من برای خرید بیرون نمیرفتم و نمی روم.
علی الخصوص از چونه زدن بیزارم جون یکسری دیالوگ غیر ضروریه! و با حیای یک خانم در تضاده.
از همه ی اینها بدتر اینه که آدم لوازم آرایش و یا لباسهای زنونه از فروشنده ی مرد بگیره و راجع به اون با فروشنده بحث کنه (سربسته گفتم کسایی که تو مغازه ها چنین فضاحتهایی رو دیدن می فهمن منظورمو)
نامحرم تو فانیل با تو خیابون هبچ فرقی نداره.
من متاسفانه خیلی از خانم ها رو دیدم که همه موارد بالا رو رعایت می کنن و واقعا الگو هستن اما مثلا با پسر خالشون دست میدن یا با پسر عمشون بگو بخند دارن!
تمام اینا می تونه زحمتی رو که در راه خدا می کشن رو به باد بده.
با سوزان موافقم خیلیا فکر میکنن چون از بچگی باهم بزرگ شدن مثلا به هم محرمن ورعایت نمیکنن
حتی خیلیا با شوهر خاله وشوهر عمه و... راحتن
فقط خدا میدونه این رفتارای بعضیا چقدر چهره ی واقعیه دینو عوض میکنه
با ديدگاه باران موافقم!
متاسفانه الان حتي مذهبي هاي مقيدمون نامحرمها رو درجه بندي ميكنن؛ فاميل وغريبه!
ميگن با نامحرم غريبه سلام وعليك نكن، سرسفره نشين، اماحالا كه شد داماد خانواده يا برادر همسر يا پسرعمو ديگه بي احتراميه باهاش سرسفره نشيني! يا توي يك فضا نشيني!
اصلا ما روايتي داريم كه بگه وقتي نامحرم فاميل بود ميتوني نگاهش كني، باهاش درغير ضرورت حرف بزني، و ...
اين يك درد هست كه خانم وظيفه داره براي سالم بودن روحش عفيف بمونه!
چرا حفظ عفت زن توسط همسر داره فراموش ميشه ...
قدیما یه چیزهایی رو خیلی خوب رعایت می کردند و همین باعث شده بود افراد دیندار در گذشته بیشتر از الان باشند.
قدیما زن و مرد نامحرم سر یه سفره نمی نشستند. من یادمه زمانی که بچه بودیم هرجا توی فامیل می رفتیم مهمونی، سفره خانم ها و آقایون جدا بود. اصلا خانم ها در طول مهمونی توی یه اتاق می نشستند و آقایون در اتاق دیگه ای بودند. همین باعث می شد زن و مرد نامحرم با هم ارتباط نداشته باشند و گناه هم کمتر اتفاق بیفته. اما الان خیلی کم شده این رعایت کردن ها
توی مهمونی ها همه با هم می نشیند و همین هم باعث شده زن و مرد نامحرم با هم راحت تر حرف بزنند و گاهی شوخی و خنده هم بیاد وسط
......
خدایا پناه بر تو
hightech @ ....
من نقطه انحرافی اون لیست سیاهم دادا ...
بلا گردون شما ...
--------------------------------------
خانم/آقا خمول @ ...
حرف نباید زد مگر حرف حق ...
البته همه حرفهای حق هم گفتنشون واجب نیست ...
به هر حال آنچه مسلم و قطعیست ..
ارتباطات لغو و شوخی و خارج از عرف بین دو نامحرم چه آن دو از بستگان همدیگر باشن و چه غریبه باشن با هم یقیناً و یقیناً حرامه و آتش جهنم را که هیزمش انسان است و سنگ را در پی خواهد داشت ...
بله، باید حرفی اگر زد حرف حق رو زد ...
و گفتن هر حرف حقی واجب نیست ...
اما فکر نمیکنید الان یک حق بزرگ مهجور مونده اون هم بخاطر عرفیات غلطی که در جامعه حاکم شده !!! بطوری که گاهی وقتها بعضی از عملکردهای خانمها برای حفظ عفتشون افراط شمرده شده در صورتی که وقتی به شرع مراجعه میکنیم و دقت میکنیم و تأمل، میبینیم این اصلی بوده که فراموش شده ... یا حقی بوده که تعطیل شده !!!
ما در برابر فرهنگسازی نسبت به این حق تعطیل شده مسئول نیستیم؟؟!!
نباید بازش کنیم ؟؟!!
من تا حدی به اعتقاداتی که معتقد هستم اشاره کردم و البته به قول شما بیشترش رو باز نکردم اون هم به همین دلیل که هر حقی رو نباید گفت ... اما الان که شما بحث رو باز کردید فکر نمیکنید جا داره باز بشه؟؟!!
باز هم تشخیص با شما ... اما متاسفانه توی این باب فکر میکنم احکامی تعطیل شده که متاسفانه رها کردن این مسئله باعث شده وقتی یکی پیدا میشه که درستتر از بقیه عمل میکنه به خاطر عرف اشتباه جا افتاده برچسب افراطی میگیره ....
با کاربر خمول موافقم.مخصوصا تکه آخر فرمایششون:وقتی یکی پیدا میشه که درستتر از بقیه عمل میکنه به خاطر عرف اشتباه جا افتاده برچسب افراطی میگیره ..../آفرین خیلی خوب بود.
آقا/خانم خمول@....
آنچه باید در این زمینه گفته بشه هم در بین مراجع اختلاف نظر هست و هم ممکنه مخاطبین منظور صحیح من را متوجه نشن ...
اجمالاً باید دانست که عفت و پاکدامنی زن هم در کلام و هم در عمل و رفتارو هم در منش یک اصل ضروریست ...
اما یقیناً و حتماً هم افراط ناپسند و غیر شرعیست و هم تفریط ...
در هر زمینه ای که باشد اعتدال بهترین گزینه هست ...
نباید به حساب اینکه من می خواهم عفیف باشم از صله رحم پرهیز کنم ...
نباید به حساب اینکه می خواهم پاک دامن و با حیا باشم از احوال و مشکلات خویشانم غافل بشم ...
نباید به خاطر اینکه با حیا و عفیف باشم با کسی کدورت داشته باشم و او را با اخلاق ناپسند طرد کنم ...
و همین طور ..
نباید به بهانه صله رحم عفت را زیر پا گذاشت ....
نباید به بهانه جویا شدن مشکلات خویشان پاکدامنی و حیا و عفت ها را زیر پا گذاشت ...
نباید به بهانه عدم طرد کردن کسی حیا و عفت ها پایمال بشن
قانون اسلامي اجازه ميده كه زن در كار خونه دخالت نكنه و در صورت عدم تمايل زن براي كار در خانه مرد موظفه خدمتكار استخدام كنه چرا كه زن موظف به انجام كار خانه نيست.
اما اگر زني در خانه با رضايتش به كارهاي خانه مشغول باشد مرد موظفه كه أجرة المثل اين زحمات رو بپردازه.
اما اگر از قوانين شرع بگذريم،كار يك زن در خانه،هرچند كه از روي إجبار نيست به قول هستي جان از لطفه،واقعاً به خونه گرمي مي بخشه.
براي يه مرد خيلي لذت بخشه كه وقتي خسته از محل كارش بر مي گرده عطر خوش غذاي همسرش تو خونه باشه،خيلي براي يه مرد شيرينه كه تميزي خونه رو از زحمت همسرش ببينه.
اگر عشق و محبت بين زوجين باشه اجبار معنايي نداره.
فکر میکنم بخاطر حفظ مودت در خونه خانم ها دلشون نیاد این کار رو نکنن ...
الگوی ما حضرت زهرا سلام الله هستند که ایشون هم در منزل کار میکردند ...
حتی پیامبر تقسیم کار کردند که کار منزل با ایشون ... کار خارج از منزل با امیرالمومنین علیه السلام
اون مربوط به عدم فرهنگ سازي.
خانمي كه شوهرش وضعيت مالي خوبي نداره و خودش هم تو خونه كار نمي كنه،،،بخاطر فرهنگ غلطي كه داره كار نكردن تو خونه رو تمدن و تجدد و اروپايي بودن مي دونه!!!!!!!!!!!!
نميشه انقدر مطمئن گفت كه تو اين خانواده ها بيشتر اتفاق مي افته!!!!!چون آمار دقيق نداريم اما به طور كلي بخاطر فرهنگ غلطي كه براي قبل و بعد از ازدواج تو كشور ما رايجه،بخاطر ملاك هاي اشتباه ازدواج معمولاً اين مشكلات تو خانواده ها هست.
البته من كسي رو هم سراغ دارم كه با عشق تمام كارهاي خونش رو يه تنه انجام ميده اما بخاطر همون فرهنگ غلط و تمدن و تجدد كاذب ادعا مي كنه كه تو خونه دست به سياه و سفيد نميزنه!!!
فكر كنم بايد قبل از همه چيز و اول از همه مفهوم و محتواي عشق رو براي زوجين جا انداخت و بعد رفت سراغ اين موارد.
من كه در حد راهكار دادن نيستم،كارشناسان عزيز بايد دخالت كنن اما نظر من اينكه با فرهنگ سازي كه شامل خيلي از موضوعات ميشه،ميشه ريشه خيلي از باورهاي غلط در زندگي زناشويي رو خشكوند و اجبار رو در زندگي از بين برد.
با فرهنگ سازي ميشه هدف تمام كارها رو در زندگي رضاي خدا و عشق به همسر و فرزندان قرار داد،نه اينكه مثلاً ظرف شستن بشه از رو اجبار و اكراه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خانم سوزان ...
فرهنگ سازی اینجا به نظرم نمی تونه کارساز باشه ...
چون اون خانم داره حرف حق می زنه ... خوب وظیفه اش نیست دیگه ...
-------------------------------------------------------------------
این که اسلام چه راهکاری داره .....
باز هم باید بگم می ترسم ...
البته این دفعه فقط خوف جان دارم نه چیز دیگه ای ...
عجب سکوتی ....
خداوکیلی باورم نمیشد که با هجمه مواجه نشم ...
من می رم فردا سر می زنم ببینم حکم قطل ما صادر شده یا نه ...
---------------------------------------
اینها شوخیه ... منو ببخشید که مزاح کردم ... وقتتون را گرفتم ...
اما هنوزم معتقدم تنها راهکار اسلامی همینه ...
بی صبرانه منتظر نقد نظرم از طرف دوستان هستم ...
یا علی ...
قشنگ بودن یا نبودنش رو دین باید معلوم کنه ... گاهی از لحاظ شرعی این مسئله حاکم میشه و دین ما هم با این مسئله تضادی نداره ...
اما بنظرم زود رفتند سراغ این راه حل ... یا اینکه بنظرم راهکار این مسئله اصلا این راه نیست
آقاي مغناطيس خب با همون فرهنگ سازي هم ميشه فكر ازدواج موقت رو شست و كامل از بين برد.
بله حق با اون خانمه در صورتي كه بقيه وظايفشون رو كامل و به درستي انجام بدن.
البته عذر خواهی میکنم از آقایون محترم....ولی اگه مردی توان(عرضه ی-نمیدونم املاش درسته یا نه!-) بر آمدن از همسر اولشو نداشته باشه چطور میخواد از مجددش بر بیاد؟؟؟
بنظر من این راه توی این مورد فقط یه توجیحه....چون نه تنها مشکل و حل نمیکنه بلکه مشکلی روی مشکل خواهد شد.نه اینکه با این حکم مخالف باشم اما توی این مورد فک نکنم جواب بده
زن طلب دستمزد کنه برای کار خونه
مرد هم بره ازدواج مجدد کنه
آخه اینم شد زندگی؟!
اینم شد خانواده؟!
___________________
خانمی که طلب دستمزد می کنی یادت باشه قیامت طلب اجر و دستمزد نکنی. چون همه رو همین جا حساب کردی و درجا گرفتی!
خانمی که میخوای در برابرت کارت در خونه ی همسرت، پول بگیری، دیگه توقع عشق و محبت نداشته باش چون از نظر تو زندگی یه معامله است!
___________________
یادمون باشه هر جا دین به ما حقی داده، کنارش ایثار و گذشت رو هم یادمون داده.
اگه گفته قصاص، کنارش گفته گذشت
اگه گفته زن می تونه طلب دستمزد کنه، کنارش هم گفته اگه خوب و نیکو شوهرداری کنه انگار که داره جهاد می کنه
دین ما قبل از همه این مسائل، دین رحمت و رأفت و مهربانی است
___________________
خانم عزیز قبل از معامله با همسرت با خدا معامله کن. باور کن سودش بیشتره!
اگر مرد عاشق خونه وزندگیش باشه زن هم همینطور میشه وبرعکس اگر زن فضای صمیمی ایجاد کند مرد هم در همون خونه احساس مهم بودن وارزشمند بودن ومحبت بهش دست میده واون خونه رو بر هیچ خونه ای ترجیح نمیده
ما نفهمیدیم بحث خیانته یا کار منزل و طلب پول؟!
چرا اینجوری بحث می کنید؟!
بحث خیانت جداست.
اولا یه مرد اگه با وجود زن بره بازم ازدواج کنه (به شرطی که شرایط ازدواج مجدد رو رعایت کنه) اسمش خیانت نیست. این حقیه که بازم خدا برای مرد گذاشته. به نظرم بی تقوایی نیست. (خدایا پناه می برم به تو از گفته های خودم)
بله اگه مردی بره دنبال زن دیگه ای و همسرش رو رها کنه و حقوقش رو رعایت نکنه، خیانت کرده و شرع و قانون هم در برابرش هستند.
ولی یه زن شوهردار در صورت ارتباط با یه مرد دیگه، نه تنها به مردش خیانت کرده، که عفت و نجابت خودش رو هم زیر سؤال برده.
حالا فرض کنیم خیانتی هم صورت گرفته.
چه از طرف زن چه از طرف مرد.
هر انسانی ممکنه خطا کنه. ولی هر خطاکاری هم ممکنه توبه کنه. باید دید طرف بعد از خطایی که کرده، پشیمونه و توبه کرده یا نه.
بازم اینجا بحث گذشت و رأفت میاد وسط. (البته مجازات های شرعی هم در صورت وقوع گناه سرجاش باقیه)
سازش خیلی خوبه اما نه تحت هر شرایطی.
شرع و قانون اسلامی ما همه چیز رو پیش بینی کرده.
زنی که تمکین نمی کنه و به قول معروف ناشزه است، در برابرش مرد حق داره نفقه نده. یا حتی در مواردی می تونه تنبیه اش کنه.
عکسش هم صادقه.
مردی که نفقه نمیده، زن می تونه در برابرش تمکین نکنه. یا حتی او را به زندان بندازه یا حتی تقاضای طلاق کنه.
به نظرم همه چیز از نظر شرع و قانون روی حساب و کتابه و در حق زن و مرد هیچ ظلمی نشده.
اما...
اگه قرار باشه ما توی زندگی با نگاه حسابگرانه و معامله گرانه جلو بریم، سنگ روی سنگ بند نمیشه.
زن و مرد باید توی زندگی چشم شون رو به روی یه چیزایی ببندند.
گاهی از خطای هم چشم پوشی کنند.
همدیگر رو ببخشند.
نمیگم با زجر و خون دل زندگی کنند. البته چه بسا کسانی که با خون دل زندگی کرده اند. اما یه کم سختی کشیدن هیچ کس رو نمی کشه.
اگه برید قانون رو مطالعه کنید می بینید که نفقه زن چه چیزهاییه. حالا فرض کنیم یه مرد نتونه همه رو فراهم کنه. زنش باید ازش شکایت کنه؟
یا مثلا می دونیم که زن باید شرعا برای خارج شدن از منزل از شوهرش اجازه بگیره. حالا فرض کنید یه بار یادش رفت اجازه بگیره، مرد باید طلاقش بده یا نفقه اش رو نده یا ...
حساب زن ها و مردهایی که از دین به در شده اند و دیگه نه اخلاقی براشون مونده نه دیانتی، جداست. گاهی دیگه نمیشه رئوف و مهربان بود. بلکه باید سخت گیر باشیم.
دیگه فکر می کنم هر عقل و انصافی می تونه این ها رو تشخیص بده.
اینها کاملا درسته /حرف من بیشتر سر انسانهایی ست که بجای حل مشکل کلا صورت مساله رو پاک میکنند .بجای اینکه مشکلشون رو بازن اول حل کنند کلا اون رو عوض نشدنی میدونند وبه فکر زن دیگری می افتند اینجا خدا به مرد حق داده ازدواج کنه اما آیا هر حقی رو باید گرفت؟همونطور که زن هر حقی رو طلب نمیکنه مرد هم باید عاقلانه تر رفتار کنه این طور نیست؟
آقاي مغناطيس اگر دقت مي فرموديد بنده هم عرض كردم فرهنگ سازي (در همه موارد) قبل إز ازدواج صورت بگيره و نه زماني كه زوجين به رحمت ايزدي پيوستند!!!!!
با همين فرهنگ سازي كه در (ابتداي كار) صورت مي گيره نيازي به ازدواج موقت نيست چون انقدر زوجين توجيه هستند كه از بروز خيلي از مسائل جلوگيري ميشه.
اگه یک خانم از نظر تربیت درونی خودش تغذیه بشه به امید خدا کم نمیاره انشاءالله ...
بله خانم نباید فقط تربیت کنه و کار، باید خودش هم متصل بهره گیری داشته باشه تا موفق باشه ...
أون مادر به (از بين رفتن) ميگه:لذت بردن...
تمام مادرا با وجود تمام سختي هايي كه براي ولادت و تربيت فرزندشون مي كشن از همه اين سختي ها به نيكي ياد مي كنن چون اجرشون محفوظه.
هر لذتي هزينه اي داره و لذت مادر شدن هم،همين شكستگي و خستگي روحي و جسميه،اون مادر داره اين هزينه رو مي پردازه.
سنت رسول الله هم این نبوده ...
رسول الله فضه را به فاطمة زهرا هدیه دادن به شرط اینکه یک روز او کارهای خانه را بکند و ایشان فرزندان را مواظبت کنن ... و یک روز دیگر هم برعکس ...
در مورد همه صدق نمي كنه!
زماني كه همه چيز به عهده يك نفر بود گذشت،زماني كه تمام مسئوليت هاي بچه به عهده مادر بود و فقط يه نون در اوردن به عهده پدر بود و بس كه ١٠٠البته تربيت و پرورش به مراتب سخت تر و سنگين تر از نون در اوردنه...
البته فرهنگ خانواده ها متفاوته شايد هنوز هم باشن اينجور خانواده ها اما الان اوضاع به قدري فرق كرده كه زوجين برنامه ريزي دقيقي براي فرزند دار شدن دارن.
چه از لحاظ اقتصادي و چه تربيتي.
بحث به چه جاهایی کشیده ما نبودیم!
خوب به نظر من خانومی که کار در منزل نمی کنه و پولی بیشتر از توان اون مرد میخواد حقشه که سایه ی هوو رو تحمل کنه
چنین خانومی انسان با عاطفه ای نیست پس خیلی ضربه ی عاطفی هم نمیخوره!
اجازه؟
این فرهنگ سازی که همه جا میگن یعنی چی؟
چه جوریه؟
اصلا چی هست که همه جا میگن باید فرهنگ سازی بشه ولی نمیشه؟!
اصلا کی باید انجام بده این فرهنگ سازی ها رو؟!
حفظ آرامش در خانه
1391/03/24 - 16:12مهمترین وظیفه زن در خونواده: خوب شوهرداری و تربیت نیکوی فرزندان!!
1391/03/24 - 16:12مادری و همسری ...
1391/03/24 - 16:14همسري و مادري بله
1391/03/24 - 16:14یک عده بلد نیستن ! نه مادری نه همسری
1391/03/24 - 16:14خانم مژده ....
1391/03/24 - 16:15مادری چیه ؟ همسری چیه ؟
و چی با اینها در تضاده ... ؟
کار بیرون از منزل با این وظایف در تضاد ِ ولی زنی که روح بزرگی داره می تونه به خوبی بین اونها تعادل ایجاد کنه
1391/03/24 - 16:15سلام ... از نظر دینمون وظیفه یک خانم خیلی بزرگ و سنگینه و اون هم تربیت صحیح فرزند است و توی روایات داریم جهاد زن خوب همسرداری کردن هست ...
1391/03/24 - 16:17البته برای اینکه یک خانم بتونه از این مسئولیت مهم بربیاد لازمهاش اینه که اول خودش، خودش رو تربیت کنه تا بتونه موفق باشه ...
انشا الله برگشتم عرض ميكنم ..فقط همينقدر بدونين كه مادري و همسري با كلفتي توي خونه فرق داره.....انجام كارهاي خونه فقط لطف خانومها به زندگيشون را ميرسونه..نه وظيفه
1391/03/24 - 16:17يا علي..
البته در مواردی که اسلام نظر داده نظر ما هم باید به اون سمت دوخته باشه!
1391/03/24 - 16:18که فکر میکنم سوال یه کم وسیعه...چون یک سری وظایف رو شرع معین کرده ویک سری وظایف.وظایف اخلاقیه یک زن هست که در دو حوزه ی متفاوت قابل بحثن!
i'd join you !!!
1391/03/24 - 16:18ببخشید خمول گرامی چجوری باید اول خودش رو تربیت بکنه ؟!!!!!!!!!
1391/03/24 - 16:19کار منزل وظیفه زن نیست اما مقدمه ایجاد آرامش در خانه هست
1391/03/24 - 16:19ممنون خانم/آقا باران ...
1391/03/24 - 16:19می شه بیشتر توضیح بدید ؟
خانم هستی ... همین که بپردازه به برطرف کردن و اصلاح کردن خودش تو هر زمینهای مخصوصا اخلاقیات ... توی دین ما به پرداختن به خود خیلی سفارش شده البته هم به مرد و هم به زن
1391/03/24 - 16:21خانم مژده : البته وظیفه ای که خود زن برای خودش تعریف میکنه. این مودت میاره
1391/03/24 - 16:21شما حساب کنین خیلی از افرادی که به دین کاری ندارن برای این جور افراد چطوری میشه نسخه پیچید ؟ کسایی که فقر مادی و فرهنگی دارن و البته کم هم نیستن !
1391/03/24 - 16:24اینجا هستیم که نسخه دینی رو بپیچیم...
1391/03/24 - 16:25خانومها! اگه همراه زندگیتون ، واقعا همراه باشه!! کار خونه و کارهایی که به قول شما وظیفه نیست رو با جون و دل انجام میدید...و دوست دارید بهترین زندگی رو براش فراهم کنید...
1391/03/24 - 16:25هر دو طرفش مهمه...مخصوصا محبت مرد به همسرش که طبیعتا کمی بیشتر از زن به همسرش هست.
1391/03/24 - 16:28اما هر دو رو باید دید.هر دو مهمه
چرا بیشترِ؟
1391/03/24 - 16:30چون طبیعت زن اینه که از سمت همسرش بیشتر به محبت نیاز داره.
1391/03/24 - 16:32این ها به روشنی در دین اومده..
البته نقش مطالعه بسیار مهمه
وظایفی رو که شرع معلوم کرده برای یک زن یک چیزه واضح ومعلومیه که خیلی هم روش بحث شده...که اصل اون تمکینه و ... وبه قول دوستان کلفتی کردن و حتی بچه داری و...شامل اون وظایف نیست!
1391/03/24 - 16:32اما بحث اخلاقی این قضیه ....بطور کلی میگم.اون چیزی که علمای اخلاق و بزرگان وبالاتر از همه حضرت زهرا س به ما در این زمینه یاد دادند بحث رضایت همسره!!!
یعنی یک زن این وظیفه رو داره در هر زمینه ای رضایت همسر را کسب کند...خانم خمول!تربیت فرزند صالح هدف ازدواج هست ولی وظیفه ی یک زن قبل از مادر بودن همسر خوب بودنه!
پس اطاعت و رضایت محض همسر (البته اگر در مسیر رضایت خدا باشه) وظیفه ی یک زن برای رسیدن به اون آرامشه حقیقیه!
حالا هر کار دیگری به این رضایت صدمه بزنه میشه انجام ندادن وظیفه زن در حیطه ی اخلاق!که البته معمولا اگه کسی در این حیطه به مشکل برخوره به حیطه ی شرعی هم خلل پدید میآید...
احسنت خانم باران!! فراموش کرده بودم ... بله اراده خداوند برای یک خانم در خانه قبل از هر چیزی اطاعت و رضایت همسر هست ...
1391/03/24 - 16:35ابراز محبت بیشتر نیاز هست اما اندازه محبت جایی نیامده که بیشترِ
1391/03/24 - 16:35درسی که من گرفتم این هست که بیشتر باید محبت بشه که قدر دانی از زحماتشون باشه.
1391/03/24 - 16:38در پست قبل گفتم که خانه داری رو میشه گفت سختترین و حساس ترین کار هست..مطالع بفرمایید دیدکاه های من رو بی زخمت .ممنونم : http://hadinet.ir/view/post:4250055#comments
بله درسته من اندازه محبت رو میگم هر دوطرف یک جوره وجایی نیامده یکی بیشتر دیگری رو دوست داره ولی ابراز محبت از طرف خانم ها بیشتر واقایون باید به خاطر روحیه خانم ها ابراز محبت کنند
1391/03/24 - 16:45البته بله..
1391/03/24 - 16:48در یک زندگی ایده آل دوطرف برابره...مثل زندگی حضرت علی و حضرت زهرا.اگر ایده آل باشه که خیلی خوب هست. باید ایده آل دید و به سمتش رفت تا بشه تقریبا هم که شده بهش رسید
درسی که گفتم منظورم پای منبر علما بود بزرگواران.
اول.یک زن انسان است.اوباید نقش خواهر،دختر یک خانواده،مادر فرزندش وهمسری برای شوهرش را دارا باشد.دوم.انسان مومن دارای حیا وترس از خدااست.در هر محیطی بدون درنظرگرفتن فاکتور ایمان وبه یاد نداشتن نقشهایی که گفته شد میتواند در تضاد باشد(بنده خودم شاغلم
/
1391/03/24 - 17:33همسری و مادری و تدبیر امور خانه...
1391/03/24 - 18:15sogand @ ...
1391/03/24 - 19:22عالی بود عالی ....
لذا تکرارش می کنم ...
وظایفی رو که شرع معلوم کرده برای یک زن یک چیزه واضح ومعلومیه که خیلی هم روش بحث شده...
که اصل اون تمکینه و ... وبه قول دوستان کلفتی کردن و حتی بچه داری و...شامل اون وظایف نیست!
اما بحث اخلاقی این قضیه ....
بطور کلی میگم.اون چیزی که علمای اخلاق و بزرگان وبالاتر از همه حضرت زهرا س به ما در این زمینه یاد دادند بحث رضایت همسره!!!
یعنی یک زن این وظیفه رو داره در هر زمینه ای رضایت همسر را کسب کند... تربیت فرزند صالح هدف ازدواج هست ولی وظیفه ی یک زن قبل از مادر بودن همسر خوب بودنه!
پس اطاعت و رضایت محض همسر (البته اگر در مسیر رضایت خدا باشه) وظیفه ی یک زن برای رسیدن به اون آرامشه حقیقیه!
حالا هر کار دیگری به این رضایت صدمه بزنه میشه انجام ندادن وظیفه زن در حیطه ی اخلاق!که البته معمولا اگه کسی در این حیطه به مشکل برخوره به حیطه ی شرعی هم خلل پدید میآید...
عــــــــــــــــــــــــــــــــالی بود ...
مهمرین وظیفه زن
1391/03/24 - 19:33تربیت فرزندان است ولاغیر
اگر زن و شوهر از هم راضی نباشند متعاقبا زندگی آروم و همراه با آرامش نخواهند داشت...در چنین وضع متشنجی چه جوری میشه بچه ها رو درست تربیت کرد؟! پس، مهمترین وظیفه زن خوب شوهرداری کردن و حفظ آرامش کانون خانواده است
1391/03/24 - 19:36با سوگند موافقم.
1391/03/24 - 19:36و خانومی که همسر موفقی نباشه نمی تونه مادر موفقی هم باشه.
از مهمترین المانها در تربیت فرزند اینه که بچه ها زیر سایه ی روابط عاشقانه و محترمانه ی پدر و مادر نسبت به هم بزرگ شن.
و بچه هایی که در خانه هایی هستن که پدر و مادر با یکدیگر هماهنگی لازم رو ندارند، همیشه از عدم اعتماد و تضاد و عدم امنیت رنج می برند.
خوب شوهر داری....حفظ آرامش...ایجاد عشق بین اعضا
1391/03/24 - 19:39چنین زنی باید بازبان مرد باهاش صحبت کنه و از زبان خودش باهاش صحبت کنه و رفتار کنه تا آرامش به خونه برگرده
1391/03/24 - 19:39سامیه جان ما داریم میگه درستش اینه اما نگفتیم که ما به همین اندازه داریم درست عمل می کنیم.اگه گفتیم اونوقت حق با شماست.
1391/03/24 - 19:39سامیه@ اگه اینطور که شما میگید باشه دیگه در حیطه شرع نیست، ایشون فرمودند در حیطه شرع باشه... باقی به اخلاق مربوطه که قبل از ازدواج باید بهش توجه مرد
1391/03/24 - 19:40سامیه @ ...
1391/03/24 - 19:40اولاً ... من عرض کرده بودم و می کنم هویت من همچنان مخفی هست ...
دوماً ... بحث بر سر اصل مطلب و حرف اسلامه ، نه در مورد مصادیق ...
سوماً ... إن شاء الله نوبت به وظائف مردان هم خواهد رسید ...
چهارماً ... فرض کنین یه مرد این صفات بدی را که می فرمایید نداشت ... اون وقت چی؟ اینها را که فرمودن باز هم جزء وظائف زن نمی دونستید ؟
پنجماً ... شما بهتره نظرتون را در مورد وظائف زن بیان کنین ، البته بدون توجه به رفتارهای خوب و بد شوهران ...
*میگیم.
1391/03/24 - 19:40همیشه همه چیز بر وفق مراد نیست /همه همین طورند یه سری چیزا تو زندگی اونجوری که میخوای نیست وخدا تورو اونقدر لایق میدونسته که چنین مسئولیتی بهت داده باور کن
1391/03/24 - 19:41سامیه@ اگر با من هم بودید؟! باید بگم که زندگیه پر از آرامشی داریم...الحمدلله! با احترام متقابل به همدیگه انشاءالله دخترم هم در فضای آروم خونه خوب تربیت خواهد شد...انشاءالله
1391/03/24 - 19:42سلام به دوستان
1391/03/24 - 19:44بحث خوبی دارید دیدگاه ها رو هم خوندم، جالب بود.....
امااگر بخوایم به دنبال یه وظیفه به عنوان مهمترین وظیفه ی زن در خانواده بگردیم هیچوقت به یک نقطه ی مشترک نمیرسیم!!!!!
چون هرکس برای زندگی خودش اهدافی داره و نسبت به هدفگذاری هایی که در زندگی کرده مسیری رو دنبال میکنه....
پس وظیفه ی مهم برای هرکس با دیگری فرق میکنه مگر اینکه اهدافشون یکی باشه....
به نظر من هم زن در خانواده باید : مادری خوب برای فرزندش ... و همسری خوب برای شوهرش باشد..... و کلا خانواده رو به سمت کمال سوق بده...
ممنون.....
اصلا این طور نیست مرد حق نداره از زنش بخواد کار خونه انجام بده ویا اون رو از رفتن به خونه مادر منع کنه یا از رفتن به بیرون برای معالجه وتعلیم دین منع کنه /فقط چیزی که بر زن واجبه تمکین مرد هست
1391/03/24 - 19:44سامیه@ مخالفم...
1391/03/24 - 19:44سامیه @ ...
1391/03/24 - 19:44واقعاً متأسفم برای این دیدتون به اسلام ...
شما دارین به رسول الله تهمت می زنین ... شما می گین در اسلام اجازه داده شده مرد هر چه قدر دوست داره خود خواه باشه ؟
سبحان الله ...
سامیه عزیز! این مشکل با تندی حل شدنی نیست /اقایون حاضر در جمع میدونند که هیچ وقت غر زدن خانم ها کارساز نیست /باید با سیاست وترفند های خانومانه حلش کرد /فرض کن خدا این قدر سخت گرفته حالا توباید کشف کنی که چجوری باید از ایت تهدید برای خودت فرصت بسازی/از بالا به زنگیت نگاه کن
1391/03/24 - 19:51سامیه جان تو دوست داری اون روحانی چه پاسخی بده؟ بگه برو طلاق بگیر؟ اونوقت چی حل میشه؟ من کسانی رو سراغ دارم که همین گذشت کردنهاشون باعث شده همسرشون اخلاقش نرمتر بشه و خودش شرمنده بشه.
1391/03/24 - 19:51باید کشف کنی شوهرت ازت چی میخواد و چرا این رفتار رو داره؟!برای خودت رویه کاغذ بنویس سامیه ای که همسرم می خواهد بعد با خودش (زمان خوشیتون)صحبت کن وازش بخواه بهت بگه ازت چی میخواد
1391/03/24 - 19:52بهت پیشنهاد میکنم حتما یه سر به سایت راه روشن بزنی وحتما حتما از کلاس های خانم همیز بهره مند بشی ضرر نداره
1391/03/24 - 19:57اینجا بحث سر این بود که چی درسته از دید اسلام.
1391/03/24 - 19:58اما سامیه جان بحث تو این نیست تو از یه غمی رنج می بری و میخوای با این حرفها به ظاهر دل خودت رو خنک کنی که متاسفانه راهکار مناسبی انتخاب نکردی.
پیشنهاد میکنم جدی به مشکلت فکر کن و ازش فرار نکن خداوند مهربونه و خودش راه رو به آدمها نشون میده
خانم سامیه...
1391/03/24 - 20:03.مشکل ما اینه. که هدف اصلی رو توی زندگی گم کردیم...حرف یه بزرگی رو میارم برات!
اصل در زندگی عبودیت خداست!دقت کنید!عبودیت نه عبادت!
عبودیت یعنی من هرلحظه حواسم به این باشه که خدا الان توی هرشرایطی که هستم ازمن چی میخواد؟وبا چه چیزی راضیه؟
همه امتحانای خدا هم برای اینه که معلوم بشه چقدر مطیع امر خداییم!منی که اینو میگم کسی نیستم که در راحتی مطق باشم ودر راحتی دارم این حرفو میزنم...هرکس در هر موقعیتی بایک شرایط سختی روبه روست که موضع امتحانشه!
خدا تکامل زن رو در این اطاعتکردن قرار داده!!
در ضمن مگر از فرعون بدتر هم بود ...؟اما آسیه با وجود فرعون آسیه شد!پس حجت تمام شده!
نمیخوام ادعای الکی کنم و بگم منم اینجوریم ولی یاداوری چنین اشخاصی باعث میشه آدم امیدوار بشه که حتما راهی هست!!!
خانم سامیه ...
1391/03/24 - 20:08بهتره درست و با استدلال پیش بیاین نه با جوابهای کوتاه ...
بهتون توصیه می کنم این پست را حتماً دنبال کنین ...
اشتباهات مردان به جای خود و در یک پست جداگانه حتماً بحث خواهیم کرد ...
الآن به این نگاه کنین که یک زن وظیفه اش از دید اسلام چیه ... همین ...
اگر فکر کردین روحانیون حرفهایی می زنن به خلاف اسلام و دین بدونین دارین اشتباه می کنین ...
بعضی مسائل پذیرفتنشون خیلی سخته اما چاره ای نیست ...
یادتون نره حکایت زنی رو که شوهرش در سفر بود و پدرش فوت کرد و اجازه بیرون رفتن از منزل نداشت و صبر کرد تا همسرش برگرده و ...
1391/03/24 - 20:10حتما این جمله رو که از امام علی (ع) هست، بارها شنیده اید: ... جهاد المرأة حسن التبعل (جهاد زن نیکو شوهرداری کردن است)
حضرت نفرمودند وظیفه ی زن، بلکه فرمودند جهاد زن. جهاد که می دونید به چه معنی است. یعنی کوشش و سعی در جهت نیکو شوهرداری.
یعنی تمام تلاشت رو بکنی. و البته در برابر این تلاش و مجاهدت اجر بسیار هم نصیب زن خواهد شد. چه بسا شهادت...!
چرا عزیزم...واینم داریم که خدا از پدر و مادر مهربون تره...
1391/03/24 - 20:17پس مطمئن باش حتما توانش رو داری و داریم که این امتحان رو میکنه!
و مطمئن باش پشت این سختی ها خدا چیزهای قشنگی رو داره میبینه ....
میگن بهشت از سختی ها پوشیده شده!تا حالا به این فکر کردی که چرا اینجوریه؟
خدا هیچ وقت خارج از طاقت امتحان نمی کنه
1391/03/24 - 20:20لا یکلف الله نفسا الا وسعها
مشکل می دونید چیه؟
کمی ایمان و توکل
زود کاسه صبرمون لبریز میشه و کم میاریم
در صورتیکه ظرف وجودی ما بیشتر از این حرف هاست
هیچ وقت به دور و بر خودمون نگاه نمی کنیم تا درد آدم های دیگه رو ببینیم تا شکر کنیم که دچار درد اونها نیستیم
همیشه فقط درد خودمون رو می بینیم و ناشکری می کنیم
...
(خدایا پناه می برم به تو از گفته های خودم)
تا از بالا به زندگی نگاه نکنی نمی تونی مشکل اصلی رو بفهمی وتا مشکل اصلی رو نفهمی نمیتونی راه حل بدی
1391/03/24 - 20:23بچه ها میشه فقط به سوال استاد دهقان جواب بدید؟خیلی خوشحالم که این همه بچه مثبت و خوب توی هادی نت هست.امیدوارم مشکلات بقیه حل شه ولی بهتره توی پست جدایی بحث بشه خب گروه مغناطیس واسه بحثه فعلا اینو به سرانجام برسونیم بعد بریم سر وقت پدرها
اینطوری رشته کلام پاره میشه استاد خلط مبحث میشه
استاد .داریم استفاده میکنیم از مباحث الحمدولله.
1391/03/24 - 20:39اوووووه عجب بحث داغ و جالبی بوده ما نبودیم.
1391/03/24 - 20:57خوب پاسخها تکمیله به نظرم دیگه لازم نیست منم پاسخ بدم.
سامیه هم به نکته ی جالبی اشاره کرده چون خیلی از وقتها خانومها همین حرف رو میزنن که اگر آقایون به وظایفشون عمل کنن ما هم عمل می کنیم. که مسلما این ادعای درستی نیست.
در مورد پدرها هم ان شاءالله خودش باید یه پست بزاره.
مهمترین وظیفه زن حفظ سلامتی خود ، همسر و فرزندان و مایه ی آرامش
1391/03/24 - 22:06سامیه جان دیگه از فرعون بدتر نداریم که همسرش شد آسیه یکی از 4 زن اهل بهشت
1391/03/24 - 22:12خانم سامیه @ ....
1391/03/24 - 22:15دقت کنین به حرفایی که می زنم ...
بحث از وظائف یک زن در خانواده که اینجا مطرح شده بدون نگاه به عمل کردن و نکردن مردهاست به وظایفشون ....
به عبارت دیگه ما صرفاً فقط می خوایم بدونیم که وظائف یک زن ایده آل در خانواده به نظر اسلام چیه ....
قبول دارم و همه قبول دارن که کوتاهی مردان مسبب بسیاری از کوتاهی های زنان خواهد شد ...
ما الآن به این قضایا کاری نداریم ... إن شاء الله در یه پست جداگانه ...
یک مسلمان چه مرد باشه و چه زن باید ببینه خدای متعال از او چه می خوات ، و به همان خواست خدا عمل کنه ....و بس ...
در صدر اسلام هم زیاد بودن زنانی که با بدی ها و کوتاهی های شوهرانشان به وظایفشان هرچند مشکل عمل کردند و حضرت رسول هم می فرمودند ( در یکی از موارد ) خدا تو (زن) را و پدرت را و مادرت را بخشید و هر 3 بهشتی هستید ...
یک زن یقیناً و یقیناً اگر بدون توجه به کوتاهی های همسرش به وظائفش ، به وظایف خود عمل کند یقیناً و یقیناً مورد عنایت الهی قرار خواهد گرفت و یقیناً بهشت از آن او خواهد بود ...
بهشتی که نه زمان در آن جای دارد و نه محدودیتی ...
...........................................
بابت اون سئوالی هم که فرمودید جوابتون را از قرآن کریم سوره بقره می دهم که شک نکنین ...
وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا ﴿۲۳﴾
و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى (۲۳)
وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا ﴿۲۴)
و از سر مهربانى بال فروتنى بر آنان بگستر و بگو پروردگارا آن دو را رحمت كن چنانكه مرا در خردى پروردند (۲۴)
اگر متوجه نشدید بفرمایید بیشتر توضیح بدم ...
بحث مفصل و خوبی شد!
1391/03/24 - 22:21به نظر شما وظیفه یک زن در خانواده چیست ؟ و چه چیزهایی با انجام وظایف زن در تضاد هست ؟
1391/03/24 - 22:22هستی جان سوال رو در کامنت دوباره تکرار می کنی؟
1391/03/24 - 22:23بله ............چون درباره این نظر بدن ...بحث اصلی رو فراموش نکنن !!!!!!!
1391/03/24 - 22:24تربیت اصلی فرزندان به عهده مادر هست ..........حالا اگر مادری خودش بنیان فکری قوی نداشته باشه در اکثر مواقع نتیجه اش مشخص هست ...
1391/03/24 - 22:30آها از اون لحاظ
1391/03/24 - 22:31توجه نمینموین؟
سوال اصلی رو هستی جان زحمت تایپ یا کپیشو کردن چون فکرکن بامن و خوده استاد هم عقیده که این پست با سوال مطرح شده رو باید بیشتر توضیح داد برای توضیحات بیشتر به پیام خصوصی یا خطاب به فرد مذکور مراجعه کنید،باتشکر جمعی از دوستان من وخودم که پیگیراین موضوع مهم که نه خییییییییلی مهم هستیم وخیلی دوست داریم ببینیم که رکورد دیدگاه های یاللعجب در اینجا زده میشه یانه؟
1391/03/24 - 22:31ای بابا... چرا اینجوری می نویسین ؟
1391/03/24 - 22:36چه جوری؟بحث داره انحراف پیدا میکنه ها.استاد شما ببخشین .یه سریال میداد حمید لولایی توش بازی میکرد میگفت توجه نمینموین یادتون نیس؟عه خب دیگه استادا معمولا کمتر تلویزیون می بینن ولی دانشجوها جبران میکنن
خداییش دانشجوی خوبی هستم.خودم اینایی که الآن پیشم هستن هم بچه های خوبین
الحمدولله که شما استاد دروس ادبیات نیستید،بسیار توجهتون بالاست.کتابی خب سخته.بحث اصلی ادامه داره؟
1391/03/24 - 22:55جهاد زن و وظیفه اصلی او خوب شوهرداری کردن است. #پیامبر-اکرم
1391/03/24 - 22:58درسته اما مصداق های خوب شوهرداری چیه؟
1391/03/24 - 23:07حفظ ارامش در خانه و خانواده-فراهم کردن کانونی گرم در خانواده به وسیله محبت-شریک و همپا بودن برای همسر در تمامی اوقات و شرایط.
1391/03/24 - 23:11یکی از مصداق های نیکو شوهرداری کردن:
1391/03/24 - 23:48اگه همسرت رو به روی تلویزیون لم داده بود و فوتبال یورو 2012 تماشا می کرد و گفت خانم یه لیوان آب بدید بی زحمت، نگی وا!!! به من چه خب خودت بلد شو برو آب بخور.
بلد بشی، با روی باز بری یه لیوان آب خنک براش بیاری و بگی بفرمایید، نوش جان.
اگه این کار رو کردی، شک نکن که در حال جهاد کردنی.
زنی جهاد میکنه که در هر حال با روی باز با همسرش برخورد کنه. چه وقتی همسرش خسته و عصبانیه، چه وقتی بی تفاوته و حواسش جای دیگه است و ...
این لبخند و آرامش و صبوری رو از خودتون دور نکنید. زن سنگ نیست و اتفاقا از برگ گل نرم تر و لطیف تره ولی همین جنس لطیف، بهترین سنگ صبور برای شوهرش باید باشه. اینم از قدرت خداست که زن رو این گونه آفریده.
دقیقا همینطوره.
1391/03/24 - 23:50ملاک تشخیص وظیفه است در برابر امر خدا در هر لحظه ... درسته ظاهرا امر همسر اطاعت میشه اما در حقیقت چون خدا گفته پس امر خداست که داره اطاعت میشه ...
1391/03/24 - 23:55وظیفه هر موحدی اینه که در هر لحظه فکر کنه که الان تکلیفش در برابر امر خدا چیه و به اون عمل کنه ....
با گل نرگس موافقم اين جهاد از جنگ در ميدان نبرد و شهادت هم بالاتره!
1391/03/25 - 00:00حالا کی میگه باب جهاد و شهادت بسته است؟!
1391/03/25 - 00:02البته فراموش نشه این جهاد هم مثل جهاد در میدان نبرد، آسیب هایی داره. بالاخره تیر و ترکش هم هست. زخم هم هست. جانبازی و ایثار هم هست. ولی همه ی اینها نزد خدا بی اجر نخواهد بود.
1391/03/25 - 00:04توکل به خدا
کسی نمی تونه همچین حرفی بزنه.
1391/03/25 - 00:04اينجا بايد گفت بيان ببينن كسايي كه ميگن زني پيدا نميشه كه بخاطر رضاي خدا ازدواج كنه ايثار از اين بالاتر!!!!!!!!
1391/03/25 - 00:16pas in gol dar aks khanoom ha hastan.Khoda ro shokr.Ba S_javadi movafegham.
1391/03/25 - 00:24زن هزار و یک وظیفه داره که مهمترینش ایجاد آرامشه به نظرم
1391/03/25 - 00:33خانم break هستن خانم هايي كه براي رضا خدا ازدواج مي كنن و ماديات حتي ١٪ هم براشون اهميت نداره مشكل اينجاست كه جامعه نمي تونه بپذيره و يك مرد هم يا نمي تونه اعتماد كنه و يا به سختي اعتماد مي كنه.
1391/03/25 - 00:41اين مشكل هم از اونجايي نشات مي گيره كه بعضي از خانمها كه بيشتر به يه دختر بچه ١٤-١٥ ساله شباهت دارن امر ازدواج رو خواسته يا ناخواسته سخت كردن،با توقعات بي جا و خواسته هاي بچه گانه.
همين كوته فكري ها و كج رفتاري ها نيت خير خانم هايي كه مي خوان فقط خوشبخت كنند رو زير سوال برده متاسفانه.
ميدونم سوزان عزيز درسته!
1391/03/25 - 00:52ممنون از توجهتون.
1391/03/25 - 00:59sogand @ ...
1391/03/25 - 08:08عالی بود عالی ....
لذا تکرارش می کنم ...
وظایفی رو که شرع معلوم کرده برای یک زن یک چیزه واضح ومعلومیه که خیلی هم روش بحث شده...
که اصل اون تمکینه و ... وبه قول دوستان کلفتی کردن و حتی بچه داری و...شامل اون وظایف نیست!
اما بحث اخلاقی این قضیه ....
بطور کلی میگم.اون چیزی که علمای اخلاق و بزرگان وبالاتر از همه حضرت زهرا س به ما در این زمینه یاد دادند بحث رضایت همسره!!!
یعنی یک زن این وظیفه رو داره در هر زمینه ای رضایت همسر را کسب کند... تربیت فرزند صالح هدف ازدواج هست ولی وظیفه ی یک زن قبل از مادر بودن همسر خوب بودنه!
پس اطاعت و رضایت محض همسر (البته اگر در مسیر رضایت خدا باشه) وظیفه ی یک زن برای رسیدن به اون آرامشه حقیقیه!
حالا هر کار دیگری به این رضایت صدمه بزنه میشه انجام ندادن وظیفه زن در حیطه ی اخلاق!که البته معمولا اگه کسی در این حیطه به مشکل برخوره به حیطه ی شرعی هم خلل پدید میآید...
عــــــــــــــــــــــــــــــــالی بود ...
این عالی بود من از روی جنسیتم نیست.
1391/03/25 - 08:09از روی این هست که حرف دین خداست
جنسیتمونو کنار بذاریم از زبان دین خدا برای پیاده شدن دین حقیقی حرف بزنیم...
ممنونم
با خانم سوزان موافقم .
1391/03/25 - 08:37هدف باید این باشه.قبلا هم گفتم تو حرفام
ایجاد سکون و آرامش همسران در کنار یکدیگر، یکی از اهداف مهم ازدواج برشمرده شده است. وجود صفا، یک رنگی و صمیمیت در خانواده، علامت توفیق ازدواج در رسیدن به اصلی ترین هدف بوده و نشانه آن است که زن و مرد هر دو به وظایف خود در برابر همسر، عمل می کنند. در این میان، با توجه به وجود عواطف بسیار قوی در زنان، نقش آنان در تأمین بهداشت روانی خانواده چشم گیرتره. زن می تونه روحیه خسته و ناامید همسرش را در برابر مشکلات تغییر بده و یا دست کم، سنگ صبور ناراحتی ها و غم هاي او ن بشه.....همينطور که می تونه در تضعیف روحیه همسرش نقش مؤثری داشته باشه و حداقل او را از خود رنجانده و آزرده خاطر كنه و موجبات تزلزل نظام خانواده را فراهم .ولي در برابر اين همه كه گفتم مرد هم بايد به وظيفه خودش برسه كه اگر اين اتفاق بيفته اونوقت زن ميتونه با عشق به كاراي منزل برسه..نه با اكراه
1391/03/25 - 10:54با سلام.دقیقا همینطوره...
1391/03/25 - 11:30همه چیز دوطرفه ست.
آنچه با وظایف زن در تضاد است:
1391/03/26 - 00:481-مراوده ی زیاد با نامحرمان و در معرض آنان بودن
2-عدم نشاط و شادابی
3-عدم جهان بینی دینی (نبود این جهان بینی سبب میشه که زنان، کدبانو بودن رو کلفتی حساب کنن در حالیکه نزد خداوند عبادت محسوب می شود)
4-مقایسه ی همسر و فرزندان با دیگران (حتی اگر تنها در ذهن خود مقایسه کند)
.
.
.
مورد اول را خیلی قبول دارم ...
1391/03/26 - 04:51اگر بحث تمومه و وظایف زنان کاملاً مشخص شده و خانوم ها قراره از این به بعد بهش عمل کنن ....

1391/03/26 - 17:29بریم سراغ وظایف مردان در یه پست جداگانه .....
موافقید ؟
اقای مغناطیس این مورد اولی که تاییدش کردید جریانش چیه؟؟یعنی مراوده کم اون آسیب رو نمیزنه؟؟؟
1391/03/26 - 18:59مراوده کم منظور اونچیزهایی است که در زندگی روزمره ناگزیر از اون هستیم ...
1391/03/27 - 11:15مثل بانک رفتن و دکتر رفتن و مغازه ها رفتن و .... همین ... نه بیشتر ...
ممنون از جناب مغناطیس که در نبود من منظورم رو درست متوجه شدند و توضیح دادن.
1391/03/27 - 12:58موافقم بپردازیم به وظایف آقایون.
اگه قبول داشته باشند جای شکر داره که هستند هنوز کسانی که این حد رو قبول دارند ...
1391/03/27 - 15:42موافقم..اونم با رعایت حقیقی دستورات اسلام عزیز...................
1391/03/27 - 15:44واقعا کسانی که تو این اوضاع و شرایط این قوانین رو رعایت می کنند مثل جواهر قیمتی و ارزشمند هستند.
1391/03/27 - 16:04چه زن و چه مرد.
واقعا...
1391/03/27 - 16:06ان شالله هستند این افراد
انشاالله که بیشتر و بیشتر هم بشن.
1391/03/27 - 16:11ان شالله بریم به سمت ایده آل ها...
1391/03/27 - 16:14خودمون رو ان شالله در درجه اول اصلاح کنیم و خانواده خوبی داشته باشیم در نتیجه طبق سنت خدا دنیا درست میشه ان شالله
درسته اول باید با توکل به خدا خودمون رو اصلاح کنیم.
1391/03/27 - 16:20درسته...
1391/03/27 - 17:30به کدوم موضوع باران جان؟!
1391/03/27 - 18:53آقای مغناطیس هر وقت اومدید بیزحمت همه دیدگاههای بعد از دیدگاه آخر خودتون رو بخونید ... میدونم میخونید اما سوال خانم باران رو جواب بدید ممنون میشم ... دقیقا بعد از دیدگاه آخر شماست ...
1391/03/27 - 19:39خانم/آقا خمول و باران @ ....






















نمی دونم متوجه منظور من شدید یا خیر ... ؟!!!!!!!



1391/03/28 - 15:17ارتباط با نامحرم در حقیقت چند حالت و صورت می تونه داشته باشه ...
1- حقیقی
2- مجازی
در واقع این دو با هم هیچ فرقی ندارن ... هر آنچه در آن یکی هست در این یکی هم هست ...
هر یک از این دو یا در حد ضرورت هست یا به غیر ضرورت ....
یقیناً در موارد ضروری استثناء می شن یعنی هر آنچه عنوان ضرورت به معنای حقیقی بر آن بار بشه از دایره حرمت خارج می شه مثل خوردن گوشت خوک در زمانی که نخوردن آن باعث مردن انسان بشه ...
در واقع به جرأت می شه گفت که آنچه در این فضای مجازی در حال تحقق هست از دایره ضرورت خارجه ....
می ماند ارتباطات غیر ضروری ...
یقیناً هر آنچه موجب جلب توجه و یا بر انگیخته شدن قوه شهوانی انسان بشه و یا شوخی های بین دو نامحرم ، حرام است مطلقاً .... که کسی هم بر سر حرمت آن شکی نداره ...
آنچه از این ارتباطات غیر ضروری باقی می ماند این است که ....
انجام برخی امور مانند خرید ، امور مالی ، امور اداری و .... که در هیچ یک از این موارد ، موارد فوق رخ نخواهد داد ... یعنی صرفاً برای انجام کارهای روزمره و در حد بر طرف شدن آن نیازها ،این ارتباط شکل می گیرد و ادامه پیدا می کند (در مدت زمان محدودی تا رفع مشکل) و بعد هم تمام می شود ... یعنی نه قبلی دارد و نه بعدی ...
یقیناً این موارد هم از دایره حرمت خارجند ...
غالباً در هادی نت ارتباطاتی که بین کاربران هست از این دسته هست ... یعنی برای جواب سلامها و پاسخ به سئوالات و پیشنهادات و انتقادات و ....
ای بابا یک بار درست حسابی بزن بالا اون عینکو دیگه هی میوفته

1391/03/28 - 20:28با عینکت مگه حرف میزنی دادا
دادا ...
1391/03/29 - 04:46یه کم دماغم نوک مدادیه ... به خاطر همین عینکم مدام میات پایین ...
من به شخصه چه در دوران مجردی و چه متاهلی زمانیکه پدر،برادر و یا همسرم در منزل باشن من برای خرید بیرون نمیرفتم و نمی روم.
1391/03/29 - 18:44علی الخصوص از چونه زدن بیزارم جون یکسری دیالوگ غیر ضروریه! و با حیای یک خانم در تضاده.
از همه ی اینها بدتر اینه که آدم لوازم آرایش و یا لباسهای زنونه از فروشنده ی مرد بگیره و راجع به اون با فروشنده بحث کنه (سربسته گفتم کسایی که تو مغازه ها چنین فضاحتهایی رو دیدن می فهمن منظورمو)
موافقم ...
1391/03/29 - 21:51با فروغ خانم صد درصد موافقم مخصوصا خریر وسایل زنونه از آقایونو
1391/03/29 - 21:52...
1391/03/30 - 07:21با فروغ خانم موافقم
1391/03/30 - 21:32اصلا چه معنی داره تا وقتی مرد هست، زن بره خرید کنه؟!
خانم هاي محترم
1391/03/30 - 22:37 توسط Mobileاونوقت در مورد نامحرم هاي نزديك فاميل هم همين دقت لحاظ ميشه ديگه؟
سئوال خوبی بود ...
1391/03/30 - 22:38احسنت..دقیقا همین مساله هست ...
1391/03/30 - 22:39ان اشلله رعایت میشه...
خیلی مهمه...
نامحرم تو فانیل با تو خیابون هبچ فرقی نداره.
1391/03/30 - 22:48من متاسفانه خیلی از خانم ها رو دیدم که همه موارد بالا رو رعایت می کنن و واقعا الگو هستن اما مثلا با پسر خالشون دست میدن یا با پسر عمشون بگو بخند دارن!
تمام اینا می تونه زحمتی رو که در راه خدا می کشن رو به باد بده.
100درصد به باد میده...دقیقا اینجا عرصه امتحان هست برای ماها...
1391/03/31 - 07:48خدا خوب میدونه کجا منی رو که ادعا دارم امتحان کنه..
با سوزان موافقم خیلیا فکر میکنن چون از بچگی باهم بزرگ شدن مثلا به هم محرمن ورعایت نمیکنن
1391/03/31 - 18:25حتی خیلیا با شوهر خاله وشوهر عمه و... راحتن
فقط خدا میدونه این رفتارای بعضیا چقدر چهره ی واقعیه دینو عوض میکنه
با ديدگاه باران موافقم!
1391/03/31 - 19:14 توسط Mobileمتاسفانه الان حتي مذهبي هاي مقيدمون نامحرمها رو درجه بندي ميكنن؛ فاميل وغريبه!
ميگن با نامحرم غريبه سلام وعليك نكن، سرسفره نشين، اماحالا كه شد داماد خانواده يا برادر همسر يا پسرعمو ديگه بي احتراميه باهاش سرسفره نشيني! يا توي يك فضا نشيني!
اصلا ما روايتي داريم كه بگه وقتي نامحرم فاميل بود ميتوني نگاهش كني، باهاش درغير ضرورت حرف بزني، و ...
اين يك درد هست كه خانم وظيفه داره براي سالم بودن روحش عفيف بمونه!
چرا حفظ عفت زن توسط همسر داره فراموش ميشه ...
قدیما یه چیزهایی رو خیلی خوب رعایت می کردند و همین باعث شده بود افراد دیندار در گذشته بیشتر از الان باشند.
1391/03/31 - 22:31قدیما زن و مرد نامحرم سر یه سفره نمی نشستند. من یادمه زمانی که بچه بودیم هرجا توی فامیل می رفتیم مهمونی، سفره خانم ها و آقایون جدا بود. اصلا خانم ها در طول مهمونی توی یه اتاق می نشستند و آقایون در اتاق دیگه ای بودند. همین باعث می شد زن و مرد نامحرم با هم ارتباط نداشته باشند و گناه هم کمتر اتفاق بیفته. اما الان خیلی کم شده این رعایت کردن ها
توی مهمونی ها همه با هم می نشیند و همین هم باعث شده زن و مرد نامحرم با هم راحت تر حرف بزنند و گاهی شوخی و خنده هم بیاد وسط
......
خدایا پناه بر تو
بهتره نگم ...
1391/04/4 - 16:42چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
1391/04/4 - 16:44
1391/04/4 - 16:46می ترسم ترور کنید منو ...

1391/04/4 - 16:49آخه دانشمندان ایرانی رفتن تو لیست سیاه موساد
شما در امانید....بگید!
1391/04/4 - 16:51
1391/04/4 - 16:51مغناطیس اشتباه نکن فدات شم...
1391/04/4 - 16:53دانشمند منم...
hightech @ ....
1391/04/4 - 16:58من نقطه انحرافی اون لیست سیاهم دادا ...
بلا گردون شما ...
--------------------------------------
خانم/آقا خمول @ ...
حرف نباید زد مگر حرف حق ...
البته همه حرفهای حق هم گفتنشون واجب نیست ...
به هر حال آنچه مسلم و قطعیست ..
ارتباطات لغو و شوخی و خارج از عرف بین دو نامحرم چه آن دو از بستگان همدیگر باشن و چه غریبه باشن با هم یقیناً و یقیناً حرامه و آتش جهنم را که هیزمش انسان است و سنگ را در پی خواهد داشت ...
مخلصم
1391/04/4 - 16:58بله، باید حرفی اگر زد حرف حق رو زد ...
1391/04/4 - 20:44و گفتن هر حرف حقی واجب نیست ...
اما فکر نمیکنید الان یک حق بزرگ مهجور مونده اون هم بخاطر عرفیات غلطی که در جامعه حاکم شده !!! بطوری که گاهی وقتها بعضی از عملکردهای خانمها برای حفظ عفتشون افراط شمرده شده در صورتی که وقتی به شرع مراجعه میکنیم و دقت میکنیم و تأمل، میبینیم این اصلی بوده که فراموش شده ... یا حقی بوده که تعطیل شده !!!
ما در برابر فرهنگسازی نسبت به این حق تعطیل شده مسئول نیستیم؟؟!!
نباید بازش کنیم ؟؟!!
من تا حدی به اعتقاداتی که معتقد هستم اشاره کردم و البته به قول شما بیشترش رو باز نکردم اون هم به همین دلیل که هر حقی رو نباید گفت ... اما الان که شما بحث رو باز کردید فکر نمیکنید جا داره باز بشه؟؟!!
باز هم تشخیص با شما ... اما متاسفانه توی این باب فکر میکنم احکامی تعطیل شده که متاسفانه رها کردن این مسئله باعث شده وقتی یکی پیدا میشه که درستتر از بقیه عمل میکنه به خاطر عرف اشتباه جا افتاده برچسب افراطی میگیره ....
با کاربر خمول موافقم.مخصوصا تکه آخر فرمایششون:وقتی یکی پیدا میشه که درستتر از بقیه عمل میکنه به خاطر عرف اشتباه جا افتاده برچسب افراطی میگیره ..../آفرین خیلی خوب بود.
1391/04/5 - 10:12من هم موافقم ...
1391/04/5 - 11:41فقط موافقید ؟
1391/04/5 - 16:33نمیخواید باز کنید ؟
البته تشخیص با شما ...
اگه مصلحت نمیدونید بیشتر از این گفته بشه بنده هم ادامه نمیدم ...
آقا/خانم خمول@....

1391/04/5 - 20:15آنچه باید در این زمینه گفته بشه هم در بین مراجع اختلاف نظر هست و هم ممکنه مخاطبین منظور صحیح من را متوجه نشن ...
اجمالاً باید دانست که عفت و پاکدامنی زن هم در کلام و هم در عمل و رفتارو هم در منش یک اصل ضروریست ...
اما یقیناً و حتماً هم افراط ناپسند و غیر شرعیست و هم تفریط ...
در هر زمینه ای که باشد اعتدال بهترین گزینه هست ...
نباید به حساب اینکه من می خواهم عفیف باشم از صله رحم پرهیز کنم ...
نباید به حساب اینکه می خواهم پاک دامن و با حیا باشم از احوال و مشکلات خویشانم غافل بشم ...
نباید به خاطر اینکه با حیا و عفیف باشم با کسی کدورت داشته باشم و او را با اخلاق ناپسند طرد کنم ...
و همین طور ..
نباید به بهانه صله رحم عفت را زیر پا گذاشت ....
نباید به بهانه جویا شدن مشکلات خویشان پاکدامنی و حیا و عفت ها را زیر پا گذاشت ...
نباید به بهانه عدم طرد کردن کسی حیا و عفت ها پایمال بشن
امیدوارم متوجه منظور من شده باشید ...
بله، کاملا حرف شما رو متوجه شدم ...
1391/04/5 - 22:06نه به بهانه عفت باید حقوق دیگر که بر گردن ما هست ضایع بشه و نه بهانه حقوق دیگر عفت خانم ضایع بشه ...
قطعا راه حلهایی برای ادای تمام حقوق در عین رعایت عفت وجود داره که پیدا کردن و عمل کردن به اونها جزء وظایف شخصی و دینی هر فرد هست ...
بازم ممنون ...
اگر کارهای خونه در اصل لطفی هست که خانم ها انجام میدن حالا لطف نکنن و کار نکنن کی بیاد جبران بکنه ؟
1391/04/5 - 22:41سئوال خوبیه ...
1391/04/5 - 22:51کی می تونه جوابش رو بده ؟
قانون اسلامي اجازه ميده كه زن در كار خونه دخالت نكنه و در صورت عدم تمايل زن براي كار در خانه مرد موظفه خدمتكار استخدام كنه چرا كه زن موظف به انجام كار خانه نيست.
1391/04/5 - 22:58اما اگر زني در خانه با رضايتش به كارهاي خانه مشغول باشد مرد موظفه كه أجرة المثل اين زحمات رو بپردازه.
اما اگر از قوانين شرع بگذريم،كار يك زن در خانه،هرچند كه از روي إجبار نيست به قول هستي جان از لطفه،واقعاً به خونه گرمي مي بخشه.
براي يه مرد خيلي لذت بخشه كه وقتي خسته از محل كارش بر مي گرده عطر خوش غذاي همسرش تو خونه باشه،خيلي براي يه مرد شيرينه كه تميزي خونه رو از زحمت همسرش ببينه.
اگر عشق و محبت بين زوجين باشه اجبار معنايي نداره.
فکر میکنم بخاطر حفظ مودت در خونه خانم ها دلشون نیاد این کار رو نکنن ...
1391/04/5 - 23:01الگوی ما حضرت زهرا سلام الله هستند که ایشون هم در منزل کار میکردند ...
حتی پیامبر تقسیم کار کردند که کار منزل با ایشون ... کار خارج از منزل با امیرالمومنین علیه السلام
درسته ...
1391/04/5 - 23:01اما باز هم مشکل در خانه های امروزی باقیست ...
طرف می بینی پول نداره زنش هم کار های خونه را نمی کنه ...
حال چی؟
اون مربوط به عدم فرهنگ سازي.
1391/04/5 - 23:19خانمي كه شوهرش وضعيت مالي خوبي نداره و خودش هم تو خونه كار نمي كنه،،،بخاطر فرهنگ غلطي كه داره كار نكردن تو خونه رو تمدن و تجدد و اروپايي بودن مي دونه!!!!!!!!!!!!
خانم سوزان @ ...
1391/04/5 - 23:22خدا وکیلی من بی تقصیرم
.
.
.
.
.
.
.
.
درست می فرمایید شما ...
نه من قصد جسارت به شما نداشتم.
1391/04/5 - 23:24كلي،سوالتون رو پاسخ دادم.
ممنونم از لطفتون ...
1391/04/5 - 23:25اما این مشکل زیاد اتفاق می افته ... خصوصاً در خانواده های معتقد و مذهبی ... چون هر دو طرف به احکام شرعی خوب واردن ماشاء الله
نه دیگه نفرمایید مذهبی ...
1391/04/5 - 23:29اهل مذهب بعیده که چنین رفتاری داشته باشند ...
دیگه اینجوری میشن ظاهرا مذهبی
بله واقعاً هم همینطوره ... ظاهراً مذهبی ...
1391/04/5 - 23:30نميشه انقدر مطمئن گفت كه تو اين خانواده ها بيشتر اتفاق مي افته!!!!!چون آمار دقيق نداريم اما به طور كلي بخاطر فرهنگ غلطي كه براي قبل و بعد از ازدواج تو كشور ما رايجه،بخاطر ملاك هاي اشتباه ازدواج معمولاً اين مشكلات تو خانواده ها هست.
1391/04/5 - 23:31البته من كسي رو هم سراغ دارم كه با عشق تمام كارهاي خونش رو يه تنه انجام ميده اما بخاطر همون فرهنگ غلط و تمدن و تجدد كاذب ادعا مي كنه كه تو خونه دست به سياه و سفيد نميزنه!!!
فكر كنم بايد قبل از همه چيز و اول از همه مفهوم و محتواي عشق رو براي زوجين جا انداخت و بعد رفت سراغ اين موارد.
بله ... من هم موافقم ...
1391/04/5 - 23:33الگو فاطمة زهراء سلام الله علیها هستند و أمیر المؤمنین علیه السلام ...
انشاالله كه باشه.
1391/04/5 - 23:40حالا آخرش چی ؟
1391/04/5 - 23:42راهکار دارین برای این مشکل؟
راهکار دادن در مرحلهای که فرد بعد از ازدواج اینطور باشه خیلی سخته ...
1391/04/5 - 23:44بنده بلد نیستم ...
اما درمورد قبلش میشه گفت تربیت و دید صحیح خانواده ...
به نظر شما در این زمینه اسلام راهکاری نداره ؟
1391/04/5 - 23:45الگو فاطمة زهراء سلام الله علیها هستند و أمیر المؤمنین علیه السلام ...کاملا درست اما تو مرحله عمل و حین زندگی مهم هست ...
1391/04/5 - 23:46قطعا اسلام راهکار داره ... اما خوب با عرض شرمندگی لااقل بنده بلد نیستم ...
1391/04/5 - 23:48خیلی خوب میشه که اگه راهکار رو میدونید بفرمایید ...
من كه در حد راهكار دادن نيستم،كارشناسان عزيز بايد دخالت كنن اما نظر من اينكه با فرهنگ سازي كه شامل خيلي از موضوعات ميشه،ميشه ريشه خيلي از باورهاي غلط در زندگي زناشويي رو خشكوند و اجبار رو در زندگي از بين برد.
1391/04/5 - 23:48با فرهنگ سازي ميشه هدف تمام كارها رو در زندگي رضاي خدا و عشق به همسر و فرزندان قرار داد،نه اينكه مثلاً ظرف شستن بشه از رو اجبار و اكراه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خانم سوزان ...

1391/04/5 - 23:52فرهنگ سازی اینجا به نظرم نمی تونه کارساز باشه ...
چون اون خانم داره حرف حق می زنه ... خوب وظیفه اش نیست دیگه ...
-------------------------------------------------------------------
این که اسلام چه راهکاری داره .....
باز هم باید بگم می ترسم ...
البته این دفعه فقط خوف جان دارم نه چیز دیگه ای ...
بسم الله الرحمن الرحیم 


1391/04/5 - 23:57خدایا خودت به من رحم کن ...
ازدواج مجدد ( موقت یا دائم )
خوف جان !!! بفرمایین شما ...
1391/04/5 - 23:58بنظر شما این راهکار اون هم برای چنین مسئلهای واقعا بجاست؟؟ ...
1391/04/6 - 00:00البته شاید در مواردی بجا باشه اما خیلی زود سراغ این مورد رفتید ...
به نظرم تنها راهش همینه ...
1391/04/6 - 00:01تکبیییییییییییییییییییییرررررررررررررررر
1391/04/6 - 00:01مواااااااااااااااااااافقم دادا
شدیییییییییییییید
دادا ....
1391/04/6 - 00:03هوای منو داری که ... ؟
آهان پس همونه !!! حق داشتین بترسین !!! یعنی یک علت ازدواج های مختلف الان جامعه پس اینه !!!
1391/04/6 - 00:03نه...
1391/04/6 - 00:03زمینتم دارم دادا
1391/04/6 - 00:05شما برو جلو
عین ببر پشتم
در اسلام این مورد به عنوان راهکار بیان شده اما شما زود رفتید سراغ این راهکار ...
1391/04/6 - 00:05قبول ندارید؟؟
نه ...
1391/04/6 - 00:06چرا زود ؟
بنظرم شاید بشه با محبت صحیح و صادقانه از طرف همسر این مشکل حل بشه ...
1391/04/6 - 00:12عجب سکوتی ....
1391/04/6 - 00:13خداوکیلی باورم نمیشد که با هجمه مواجه نشم ...
من می رم فردا سر می زنم ببینم حکم قطل ما صادر شده یا نه ...
---------------------------------------
اینها شوخیه ... منو ببخشید که مزاح کردم ... وقتتون را گرفتم ...
اما هنوزم معتقدم تنها راهکار اسلامی همینه ...
بی صبرانه منتظر نقد نظرم از طرف دوستان هستم ...
یا علی ...
قتل درسته ....
1391/04/6 - 00:13سکوت ظاهری حکم فرماست !!!
1391/04/6 - 00:14چه راهکاری !!! از نظر خانم ها قشنگ نیست ///
1391/04/6 - 00:16قشنگ بودن یا نبودنش رو دین باید معلوم کنه ... گاهی از لحاظ شرعی این مسئله حاکم میشه و دین ما هم با این مسئله تضادی نداره ...
1391/04/6 - 00:18اما بنظرم زود رفتند سراغ این راه حل ... یا اینکه بنظرم راهکار این مسئله اصلا این راه نیست
آقاي مغناطيس خب با همون فرهنگ سازي هم ميشه فكر ازدواج موقت رو شست و كامل از بين برد.
1391/04/6 - 00:22بله حق با اون خانمه در صورتي كه بقيه وظايفشون رو كامل و به درستي انجام بدن.
فرهنگ سازی برای ابتدای کاره نه انتهای کار ...
1391/04/6 - 08:56فرض بر اینه که الآن رسیدن به انتهای کار ...
البته عذر خواهی میکنم از آقایون محترم....ولی اگه مردی توان(عرضه ی-نمیدونم املاش درسته یا نه!-) بر آمدن از همسر اولشو نداشته باشه چطور میخواد از مجددش بر بیاد؟؟؟
1391/04/6 - 10:55اتفاقاً چون از عهده زندگی بر نمیات باید ازدواج مجدد کنه ...
1391/04/6 - 11:02البته این که می گم در آخرین مرحله هست ... و تا می شه باید ازش فاصله گرفت ...
حرف سر اینه که چه جوری میخاد اینکارو انجام بده و چرا؟؟واقعا برای این مشکل این یه راهه؟
1391/04/6 - 11:12به نظر من آره یه راه هست ...
1391/04/6 - 11:13وقتی زن از آدم طلب دستمزد بکنه و مرد هم در آمد آنچنانی نداشته باشه تا بتونه این پولها را بده ...
وقتی درآمدی نداره با کدوم پول میخواد ازدواج مجدد کنه؟؟
1391/04/6 - 11:17نگفتم طرف در آمد نداره ...
1391/04/6 - 11:20عرض شد درآمدی نداره که بخوات در مقابل هر ساعت کار خونه خانومش 5 هزار تو من بده ...
بنظر من این راه توی این مورد فقط یه توجیحه....چون نه تنها مشکل و حل نمیکنه بلکه مشکلی روی مشکل خواهد شد.نه اینکه با این حکم مخالف باشم اما توی این مورد فک نکنم جواب بده
1391/04/6 - 11:35باران@
1391/04/6 - 11:58کاملا موافقم
زن طلب دستمزد کنه برای کار خونه
1391/04/6 - 12:18مرد هم بره ازدواج مجدد کنه
آخه اینم شد زندگی؟!
اینم شد خانواده؟!
___________________
خانمی که طلب دستمزد می کنی یادت باشه قیامت طلب اجر و دستمزد نکنی. چون همه رو همین جا حساب کردی و درجا گرفتی!
خانمی که میخوای در برابرت کارت در خونه ی همسرت، پول بگیری، دیگه توقع عشق و محبت نداشته باش چون از نظر تو زندگی یه معامله است!
___________________
یادمون باشه هر جا دین به ما حقی داده، کنارش ایثار و گذشت رو هم یادمون داده.
اگه گفته قصاص، کنارش گفته گذشت
اگه گفته زن می تونه طلب دستمزد کنه، کنارش هم گفته اگه خوب و نیکو شوهرداری کنه انگار که داره جهاد می کنه
دین ما قبل از همه این مسائل، دین رحمت و رأفت و مهربانی است
___________________
خانم عزیز قبل از معامله با همسرت با خدا معامله کن. باور کن سودش بیشتره!
جالب که هیچ ... عالی بود ...
1391/04/6 - 12:25اگر مرد عاشق خونه وزندگیش باشه زن هم همینطور میشه وبرعکس اگر زن فضای صمیمی ایجاد کند مرد هم در همون خونه احساس مهم بودن وارزشمند بودن ومحبت بهش دست میده واون خونه رو بر هیچ خونه ای ترجیح نمیده
1391/04/6 - 12:26با گل نرگس موافقم...عالی بود
1391/04/6 - 12:27به نظر شما مردی نیست که با وجود همه تلاش های خانومش دست به چنین کاری بزنه ؟ یعنی زن تمام وظیفه اش رو انجام بده ولی مرد وفادار وبا تقوا نباشه
1391/04/6 - 12:28این دیگه به گمانم مربوطه به این پست ...
1391/04/6 - 12:29http://hadinet.ir/view/post:5420601
بر عکسش چی؟مرد تحت هر شرایطی باید کنار بیاد وسازش کنه؟حتی وقتی که زن خیانت کرده؟
1391/04/6 - 12:31سلام ... پس قبول کردید آقای مغناطیس که این راه حل وقتی دیگه به بن بست از هر جهتی رسیدی هست نه به این زودی ...
1391/04/6 - 12:35ما نفهمیدیم بحث خیانته یا کار منزل و طلب پول؟!
1391/04/6 - 12:58چرا اینجوری بحث می کنید؟!
بحث خیانت جداست.
اولا یه مرد اگه با وجود زن بره بازم ازدواج کنه (به شرطی که شرایط ازدواج مجدد رو رعایت کنه) اسمش خیانت نیست. این حقیه که بازم خدا برای مرد گذاشته. به نظرم بی تقوایی نیست. (خدایا پناه می برم به تو از گفته های خودم)
بله اگه مردی بره دنبال زن دیگه ای و همسرش رو رها کنه و حقوقش رو رعایت نکنه، خیانت کرده و شرع و قانون هم در برابرش هستند.
ولی یه زن شوهردار در صورت ارتباط با یه مرد دیگه، نه تنها به مردش خیانت کرده، که عفت و نجابت خودش رو هم زیر سؤال برده.
حالا فرض کنیم خیانتی هم صورت گرفته.
چه از طرف زن چه از طرف مرد.
هر انسانی ممکنه خطا کنه. ولی هر خطاکاری هم ممکنه توبه کنه. باید دید طرف بعد از خطایی که کرده، پشیمونه و توبه کرده یا نه.
بازم اینجا بحث گذشت و رأفت میاد وسط. (البته مجازات های شرعی هم در صورت وقوع گناه سرجاش باقیه)
سازش خیلی خوبه اما نه تحت هر شرایطی.
شرع و قانون اسلامی ما همه چیز رو پیش بینی کرده.
زنی که تمکین نمی کنه و به قول معروف ناشزه است، در برابرش مرد حق داره نفقه نده. یا حتی در مواردی می تونه تنبیه اش کنه.
عکسش هم صادقه.
مردی که نفقه نمیده، زن می تونه در برابرش تمکین نکنه. یا حتی او را به زندان بندازه یا حتی تقاضای طلاق کنه.
به نظرم همه چیز از نظر شرع و قانون روی حساب و کتابه و در حق زن و مرد هیچ ظلمی نشده.
اما...
اگه قرار باشه ما توی زندگی با نگاه حسابگرانه و معامله گرانه جلو بریم، سنگ روی سنگ بند نمیشه.
زن و مرد باید توی زندگی چشم شون رو به روی یه چیزایی ببندند.
گاهی از خطای هم چشم پوشی کنند.
همدیگر رو ببخشند.
نمیگم با زجر و خون دل زندگی کنند. البته چه بسا کسانی که با خون دل زندگی کرده اند. اما یه کم سختی کشیدن هیچ کس رو نمی کشه.
اگه برید قانون رو مطالعه کنید می بینید که نفقه زن چه چیزهاییه. حالا فرض کنیم یه مرد نتونه همه رو فراهم کنه. زنش باید ازش شکایت کنه؟
یا مثلا می دونیم که زن باید شرعا برای خارج شدن از منزل از شوهرش اجازه بگیره. حالا فرض کنید یه بار یادش رفت اجازه بگیره، مرد باید طلاقش بده یا نفقه اش رو نده یا ...
حساب زن ها و مردهایی که از دین به در شده اند و دیگه نه اخلاقی براشون مونده نه دیانتی، جداست. گاهی دیگه نمیشه رئوف و مهربان بود. بلکه باید سخت گیر باشیم.
دیگه فکر می کنم هر عقل و انصافی می تونه این ها رو تشخیص بده.
.......
اینها کاملا درسته /حرف من بیشتر سر انسانهایی ست که بجای حل مشکل کلا صورت مساله رو پاک میکنند .بجای اینکه مشکلشون رو بازن اول حل کنند کلا اون رو عوض نشدنی میدونند وبه فکر زن دیگری می افتند اینجا خدا به مرد حق داده ازدواج کنه اما آیا هر حقی رو باید گرفت؟همونطور که زن هر حقی رو طلب نمیکنه مرد هم باید عاقلانه تر رفتار کنه این طور نیست؟
1391/04/6 - 14:16از همان اول عرض کرده بودم که این تیر آخره ...
1391/04/6 - 14:28البته در زمان حاضر ...
آقاي مغناطيس اگر دقت مي فرموديد بنده هم عرض كردم فرهنگ سازي (در همه موارد) قبل إز ازدواج صورت بگيره و نه زماني كه زوجين به رحمت ايزدي پيوستند!!!!!
1391/04/6 - 15:23با همين فرهنگ سازي كه در (ابتداي كار) صورت مي گيره نيازي به ازدواج موقت نيست چون انقدر زوجين توجيه هستند كه از بروز خيلي از مسائل جلوگيري ميشه.
اگر متاهلین سایت توی این دو موضوع نظر بدن قابل تامل تر هست ... کسانی که وارد زندگی متاهلی شدن شرایط رو بهتر لمس میکنن
1391/04/6 - 15:27بله ... اما نه کاملاً ...
1391/04/6 - 15:30ممنون از کاربر گل نرگس ... بنده هم فکر میکردم آقای مغناطیس برای راه حل برن سراغ عدم تمکین و جاری نشدن نفقه و ...
1391/04/6 - 15:44اما خوب ایشون رفتند سراغ تیر آخر ...
من معتقدم کار های خونه و تربیت فرزندان از عهده یک زن خارجه ...
1391/04/6 - 15:47یا نتیجه نمی ده یا نتیجه می ده به قیمت از بین رفتن مادر ...
اگه یک خانم از نظر تربیت درونی خودش تغذیه بشه به امید خدا کم نمیاره انشاءالله ...
1391/04/6 - 15:51بله خانم نباید فقط تربیت کنه و کار، باید خودش هم متصل بهره گیری داشته باشه تا موفق باشه ...
نتیجه نهایی رو گرفتید به ما هم بگید ببینیم چی شد...مطلب واضحه که
1391/04/6 - 15:52أون مادر به (از بين رفتن) ميگه:لذت بردن...
1391/04/6 - 15:52تمام مادرا با وجود تمام سختي هايي كه براي ولادت و تربيت فرزندشون مي كشن از همه اين سختي ها به نيكي ياد مي كنن چون اجرشون محفوظه.
هر لذتي هزينه اي داره و لذت مادر شدن هم،همين شكستگي و خستگي روحي و جسميه،اون مادر داره اين هزينه رو مي پردازه.
سنت رسول الله هم این نبوده ...
1391/04/6 - 15:54رسول الله فضه را به فاطمة زهرا هدیه دادن به شرط اینکه یک روز او کارهای خانه را بکند و ایشان فرزندان را مواظبت کنن ... و یک روز دیگر هم برعکس ...
الآن همه چی به عهده یک نفره ...
خوب الان رفاه کاری بالاتر رفته ... مثلا در زمان حضرت نون باید توی منزل با مراحلش پخت میشد اما الان نه ...
1391/04/6 - 15:57اما از حمایتتون از خانمها ممنون ...
وظیفه هست ...
1391/04/6 - 15:59در مورد همه صدق نمي كنه!
1391/04/6 - 15:59زماني كه همه چيز به عهده يك نفر بود گذشت،زماني كه تمام مسئوليت هاي بچه به عهده مادر بود و فقط يه نون در اوردن به عهده پدر بود و بس كه ١٠٠البته تربيت و پرورش به مراتب سخت تر و سنگين تر از نون در اوردنه...
البته فرهنگ خانواده ها متفاوته شايد هنوز هم باشن اينجور خانواده ها اما الان اوضاع به قدري فرق كرده كه زوجين برنامه ريزي دقيقي براي فرزند دار شدن دارن.
چه از لحاظ اقتصادي و چه تربيتي.
بحث به چه جاهایی کشیده ما نبودیم!

1391/04/6 - 17:46خوب به نظر من خانومی که کار در منزل نمی کنه و پولی بیشتر از توان اون مرد میخواد حقشه که سایه ی هوو رو تحمل کنه
چنین خانومی انسان با عاطفه ای نیست پس خیلی ضربه ی عاطفی هم نمیخوره!
انگار دیگه کسی حرفی نداره!!!
1391/04/6 - 18:36من که دلم پر پره ...

1391/04/6 - 18:43شوخی کردم ... اجمال حرفها زده شد ...
واقعا پره؟شما که تا آخرش رفتید...
1391/04/6 - 18:51خدا رو شکر که فقط به اجمال گفته شد...!!!

1391/04/6 - 20:08اجازه؟
1391/04/6 - 23:15این فرهنگ سازی که همه جا میگن یعنی چی؟
چه جوریه؟
اصلا چی هست که همه جا میگن باید فرهنگ سازی بشه ولی نمیشه؟!
اصلا کی باید انجام بده این فرهنگ سازی ها رو؟!
سلام جوونای بسیجی رنج 22 تا 32 ساله در اتاق های فکر...
1391/04/7 - 19:39ببخشید دخالت کردم
آقایون محترم این پست مخصوص شماست ... http://hadinet.ir/view/post:5420601#comments
1391/04/9 - 17:28#پیامبر #اکرم (ص) می فرمایند:
1391/04/19 - 18:29رَحِمَ اللّهُ اَبَا البَناتِ، اَلبَناتُ مُبارَکاتٌ مُحَبِّباتٌ وَ البَنونَ مُبَشِّراتٌ وَ هُنَّ الباقیاتُ الصّالِحاتُ
رحمت خدا بر پدرى که داراى دخترانى است! دختران، با برکت و دوست داشتنی اند
و پسران، مژده آورند.
دختران باقیات الصالحات (بازماندگان شایسته) اند.
مستدرک الوسائل، ج 15، ص 115، ح 17700

1391/04/19 - 19:13
1391/04/19 - 19:15چی شده خانم کیائی؟
1391/04/19 - 19:16هیچی! این خنده رو گذاشتم یکم خندم بگیره!
1391/04/19 - 19:21چرا هروقت من میام اینجا بحث نقش زن در خانواده است ؟؟
1391/12/18 - 19:58بابا ما خانم ها خودمون می دونیم چه نقشی داریم
یادش بخیر........
1391/12/18 - 20:35هشت ماهی میگذره از ین پست!!
fatemeh-rezvan@
1391/12/18 - 20:37ممنون که خاطرات اون هادی نت قدیم رو برای ما زنده کردید!

1391/12/19 - 18:59
1391/12/19 - 19:21چقدر گذشته...
1391/12/21 - 09:22یادش بخیر
آره...
1391/12/21 - 13:00یاد باد هادی نت قدیم ، یاد باد ...
1391/12/26 - 12:43